O tym, że id Software, będące od lat podporą pecetowego rynku gier zaczyna poważny flirt z konsolami wiadomo od dawna. Ostatnio szerokim echem odbiła się informacja o dwupłytowym wydaniu gry Rage, która na konsoli Xbox 360 będzie wyglądała nieco gorzej niż na Playstation 3. Teraz w wywiadzie dla serwisu Tom’s Hardware John Carmack powiedział kilka cierpkich słów na temat pecetowego rynku gier. Mówiąc oględnie – boss id Software oświadczył, że pecety nie są już w centrum zainteresowania jego firmy. Po prostu wyniki sprzedaży gier na konsole skłoniły Johna C do tak śmiałych wniosków. Najciekawsza wypowiedź dotyczyła wydania gry Rage. Carmack powiedział:…na PC gra najprawdopodobniej pojawi się na trzech DVD tak aby wyglądała jak na PS3. Mocne słowa od przedstawiciela firmy, która do tej pory była w pecetowej awangardzie. Usłyszeć coś takiego z usta Johna C to prawdziwy szok.

John Carmack ma też dość chłodny stosunek do tak zwanej cyfrowej dystrybucji i znowu posługuje się przykładem gry Rage – twierdząc, że dla tak dużych produkcji (zajmujących kilka płyt) forma sprzedaży przez sieć nie jest optymalna.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

18 KOMENTARZE

  1. Tu pewno nie chodzi o sam wygląd gry, tylko o piractwo. Wiadomo gry na Ps3 się sprzedają (na Xbox360 ciut gorzej pewno), na PC skala ta była by najniższa. Szkoda że gracze nie szanują wysiłku twórców gier. Niektórym lepiej ukraść (tak tak nie ma co obwijać w bawełnę, to jest kradzież czyjejś pracy). Ja osobiście wolę kupić grę (jeśli jest droga kupuję na allegro, nawet używaną za niższą cenę. )To tyle ode mnie.

  2. Zgadzam się w 100% z wypowiedzią powyżej – zarówno jeśli chodzi o to, dlaczego Carmack „woli” konsole, jak i o sprzedaż gier na te maszyny. Od siebie dodam tylko, że widać właśnie początki tego, o czym krzyczano od dawna – powolnego upadku branży elektronicznej rozrywki (gier) na komputerach PC.

  3. Trudno sie dziwic, ale Carmack nic nowego nie powiedzial. Chyba kazdy zorientowany w rynku gier widzi co sie dzieje. Niestety (a moze na szczescie?), choc zapowiadanej smierci growego PCta nie bedzie, rynek gier przesunal sie w kierunku konsol czy sie to komus podoba czy nie. Bastionem PCta sa ciagle MMORPGi i stategie. O ile strategie juz zaczely sie pojawiac na konsole (z lepszym czy gorszym skutkiem) to pierwszy atak na rynek MMORPG’ow juz za rogiem – Age of Conan zaplanowany na 2009 rok.

  4. Dobrze jest kupic uzywke na allegro (sam tak czasami robie), okolo 50% taniej, a jest wlasciwie taka sama gra jak nowa. Gdyby jednak tak to rozwazac, to po chwili namysłu mozna dojsc do wniosku, ze nie podnosi sie w taki sposob sprzedarzy gier na PC. . . —— chcialbym jesze dodac, ze panowie od gier na pc powinni brac przyklad z atari , alone in the dark jest na rynku juz jakis czas i z tego co sie orientuje to wciaz nie mozna obejsc zabezpieczenia

    • chcialbym jesze dodac, ze panowie od gier na pc powinni brac przyklad z atari , alone in the dark jest na rynku juz jakis czas i z tego co sie orientuje to wciaz nie mozna obejsc zabezpieczenia

      Mozna. . . niestety ale zabezpieczenia na PCta to tylko kwestia czasu. Wszystkie jakie byly stosowane do tej pory (lacznie z „nielamalnym” StarForcem) zostaly zlamane. Nawet jesli trwa to nieco dluzej (vide ostatnio Mass Effect) to po czasie pojawia sie dzialajacy crack. Problem polega na tym, ze na PCcie nie ma mozliwosci sprzetowego zabezpieczenia. Mozesz grzebac w systemie ale dokladnie to samo moga zrobic piraci. Mnie zastanawia fakt, ze jeszcze zadna wytwornia gier nie zrobila tego co producenci profesjonalnego softu – sprzetowe klucze na USB. Bez „dongla” soft nie ruszy i juz (choc jak sie nad tym zastanowic to pewnie zaraz pokarze sie sposob na skopiowanie „dongla” na dowolny USB flash i po ptakach). Uniwersalnosc i „otwartosc” PCta jest pieta ahillesowa jesli chodzi o zabezpieczenia.

  5. @cherub,alles fajnie z tymi zabezpieczeniami sprzetowymi, tylko dlaczego np autodesk odszedł od tego (i pare jeszcze innych firm których softu używam)?@zielonykaczuch,to co piszesz to jest już prawdziwy problem, lecz nie dla userów a dla producentów GPU, patrząc na to jakie starocie odpowiadają za grafike w konsolach to może być zabawnie bo już teraz zaladowanie wypasionych texturek to obydwu nexgenów napotyka problem z wielkością dostępnej pamięciniezrozumiała jest natomiast awersja JC do steamopodobnych technik dystrybucji

  6. Nie ma bata że w dzisiejszych czasach to konsole są motorem napędowym całego rynku gier. . . Słowa Carmacka docenię jeśli faktycznie uda się mu wydusić z PS3 ostatnie soki. Cana: nie porównuj bebechów konsol do pecetowych. . . 😉 odnośnie problemów z załadowaniem „wypasionych” teksturek. Skąd masz takie informacje? Co do cyfrowej dostępności jakoś nie widzi mi się ściągania ponad 10 GB (zgaduję) na dysk twardy:/ (masakra;P).

  7. Motylanoga – jakich 10 GB? Trzy dwuwarstwowe DVD to jest 25GB 😉 I masz rację – masakra tyle danych pobierać z PSS, XBL czy jakiegoś Steama.

  8. @motylanoga,a dlaczego nie robić takiego porównania? przecież i xenos i rsx to krewni gpu znanych z blaszakow,. . . tylko ze już ciut wiekowi i/lub dodatkowo wykastrowani w porownaniu do tych z linii pcskąd natomiast to info o texturkowych problemach? z prostego porównania pamięci dla grafiki w naszych nexikach vs standardowa aktualnie wielkość pamięci na kartach graficznych

  9. gooralesko – brałem pod uwage fakt, że ściągalibyśmy instalkę, która to dopiero na dysku rozwijała by żagle. W celu zmniejszeni ilości ściąganych danych(czyt. skrócenie czasu pobierania) cana – pomyśl raz jeszcze;) to tylko krewni:D nie masz racji, a ja nie mam zamiaru się sprzeczac:D

    • gooralesko – brałem pod uwage fakt, że ściągalibyśmy instalkę, która to dopiero na dysku rozwijała by żagle. W celu zmniejszeni ilości ściąganych danych(czyt. skrócenie czasu pobierania) cana – pomyśl raz jeszcze;) to tylko krewni:D nie masz racji, a ja nie mam zamiaru się sprzeczac:D

      Skoro gra jest wydawana na PC na 3 płytach to oczywistym jest fakt, że każda z nich będzie potrzebna do instalacji. Przypomnij sobie jak twórcy gier raczyli nas wielopłytowymi wydaniami CD (FEAR na przykład).

  10. @motylanoga, ja też nie mam zamiaru się sprzeczać, lecz czy rsx to nie grzejniczek 7800 ostro potraktowany po podbrzuszu kozikiem? a tekstury na nexiki o tej samej jakości są mniejsze od tych z pc? toć pisze o żywej czystej mocy zaklętej w krzemie, a tej konsolowe gpu mają dużo mniej ( specyfikacje gpu nie kłamią)

  11. „cana ” specyfikacje prawdy nie mówią bo i po co, chodzi o sprzedaż, ba wg specyfikacji X360 czy ps3 gdy które wyglądaj jak na pc powinny się ciąć a tak nie jest wiec to chyba najlepszy dowód ze specyfikacje są średnio relatywne.

  12. @soxol ,zgodzę się co do ogólnej specyfikacji produktu, ale popatrz na chipy odpowiedzialne za grafikę, ich ograniczeń nie przeskoczysz (ale pomoć ps3 jest tu wyjątkiem), tak samo jak niezmiennej ilości dostepnej pamięci ( tu już nie ma przeproś), można tylko coraz lepiej wykorzystywać dostępny hardwareparadoksalnie konsole wymuszają optymalizację z powodu swych ograniczeń, w świecie pc słowo optymalizacja wygląda na obłożone anatemą 😀

  13. Optymalizacja na konsoli często polega na ograniczeniu ilości detali i zmniejszeniu rozdzielczości rzeczywistej. Poza tym wiele tytułów działa w 25-30 klatkach, gdy na PC gramy na nowych kartach graficznych w 60 -75 fps.

  14. czyli tłumacząc „John Carmack coraz przychylniejszym okiem patrzy w kierunku konsol. ” na polski: „John Carmack’owi coraz bardziej puchnie szwajcarskie konto bankowe. ” ?Chociaż nie bardzo mnie ciągnie do jego gier, to jest kilka perełek, które uwielbiam i mam nadzieje, że PC nie opuści.

  15. EEee tam rynek gier na PC był jest i będzie – przynajmniej jeszcze jakiś czas. Jestem dość ostrym fanboyem PS3 a za Diablo ]|[ i Starcrafta 2 dałbym się pokroić :D. Porównywanie bebech konsol sobie darujcie, to samo było choćby z PS2, że niby tu za wolno, tam za mało, a bo ciężko się programuje itp, a konsolka pokazała swoje możliwości dopiero gdzieś 2-3 lata od startu – gdzie PC poszło ostro do przodu przez ten czas a mimo to graficznie udało się je jeszcze złapać.

Skomentuj Anonim Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here