Wiele mówiło się o tym, czy konsole next-gen będą w stanie udźwignąć splendor Crysisa, najpiękniejszej gry jaka kiedykolwiek powstawała na planecie Ziemia. Jeszcze do niedawna przedstawiciele Cryteka odżegnywali się od pomysłu zrobienia konsolowych konwersji, twierdząc, że nowe maszyny SONY i Microsoftu nie będą w stanie pociągnąć ich najnowszego dziecka.

Wygląda jednak na to, że Crytek może zrobić posiadaczom PlayStation 3 nie lada niespodziankę. Na oficjalnej stronie producenta pojawiło się ogłoszenie, w którym firma ogłasza nabór programistów PlayStation 3, mających „wycisnąć wszystkie soki z konsoli SONY”. Na myśl przychodzi oczywiście Crysis. Wygląda na to, że wygłodniali dobrych wiadomości posiadacze PlayStation 3, faktycznie będą mieli powód do świętowania. Jednak zanim odkorkujecie szampana, radzimy poczekać na oficjalną zapowiedź gry. Chociaż oficjalnie nic jeszcze nie zostało potwierdzone, to wydaje się raczej pewne, że port Crysisa jest w planach Cryteku. Ogłoszenie znajduje się tutaj.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

30 KOMENTARZE

  1. grah- bardzo mozliwe bo w koncu od PieCa do xboxa wcale nie tak daleko. Ale to tylko domysly. Na przykladzie tej gry bedziemy mogli ocenic wyzszosc ktorejs z konsol( sony, microsoft) lub ostatecznie stwierdzic ze obie konsole pod wzgledem mocy sa takie same. Pozyjemy zobaczymy. . . .

  2. Absolutnie na podstawie tej gry nie ocenisz dosłownie NIC! Dlaczego? Żeby ta gra wykorzystała moc PS3 i specyficzną jej konstrukcję, trzeba by napisać ją od nowa. Crisis na konsole będzie typowym portem. Obawiam się nawet, że mocno uproszczonym.

  3. Obawiam się, że sytuacja będzie analogiczna do konwersji konsolowych Far Cry, który na domowych sprzętach był o wiele gorszy niż PC-towy pierwowzór. Pocięto go ostro.

  4. @adam –> niestety zgadzam się, Crisis na X i na ps3 nie będzie raczej się od siebie różnił, wygląda na to ze trzeba czekać na produkcje stricte stworzone z myślą o ps3 aby przekonać się o jej możliwościach, dotychczasowe tytuły ok są fajne ale to jeszcze nie TO.

  5. Far Cry (przez co i Crysis) jest typowo PeCetową grą. Co to znaczy? Zero oszczędności i optymalizacji, wszystko trzymane w RAM, brak obsługi streamingu tekstur, geometrii, etc. Tego w takim wydani i w takiej filozofii nie da się zrobić na konsolach – chociażby z powodu pamięci. Na PC Crytek po prostu każe nam kupić więcej RAM. W przypadku konsol, jak już pisałem, wszystkie algorytmy, cały rdzeń silnika, trzeba by napisać od nowa – a przede wszystkim, wymyślić go. I to jest największy problem. Na PS3 nie widzę żadnego problemu, żeby zrobić taką grę. Mamy wiele jednostek zmiennoprzecinkowych, które świetnie poradzą sobie z liczeniem wiatru, ugięcia liści, cieni rozkładających się na nich, czy łamania desek. 6 jednostek – każda może zajmować się czymś innym. Ale takiego Crisisa zobaczymy na PS3 nie wcześniej niż za 3 lata. A póki co, wyjdzie pocięty port, którego nijak nie da się porównać do wersji na PC. Już mówi się, że Crisis potrzebuje 2GB ramu, a dobrze będzie, jak i 3GB (keszowanie). 2 procesory to też minimum, choć wg mnie będzie problem z uciągnięciem pełnej fizyki. Obawiam się, że do wyjścia tej gry, wiele z obietnic nie znajdzie pokrycia. Paradoksalnie, PS3 ze swoim Cellem nadaje się zdecydowanie lepiej do takiej gry, niż przeciętny, nadal jednoprocesorowy Pecet. Xbox 360 też pociągnie taką grę. Moc zaklęta w 3 rdzeniach jest naprawdę ogromna. Martwi mnie tylko ten RAM, ale już jest wiele pomysłów, jak to obejść. Wymaga to innego podejścia do projektowania gier, ale da się. Widać to po Gears of War, gdzie całkowicie złamano barierę pamięci. Np. tekstury nie są trzymane w pamięci, a streamują się z nośnika. To zapewnia w tej chwili tylko Unreal Engine 3, ale inni deweloperzy twierdzą, że temat jest prosty i mają już go przetrenowanego. Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, co to oznacza. Pamięć RAM przestaje mieć aż takie znaczenie. Ona staje się jakby tylko buforem, który musi trzymać to, co aktualnie widzisz na ekranie. A w 256MB można zmieścić naprawdę skomplikowaną scenę. Do tej pory cała scena (cały level gry) musiał być wgrany do pamięci (loading) i w czasie gry nic już nie dogrywano. Dzisiaj deveoperzy obiecują gry w których nie zobaczymy w ogóle ekranu LOADING. To nie dlatego, że napędy stały się 100x szybsze. To właśnie dlatego, że nie ma zupełnie potrzeby pakować wszystkiego do pamięci od razu. I tu ogromy plus PS3. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak znaczący. Standardowo zamontowany dysk. Oznacza to, że każdy twórca wie, że może keszować materiały na dysku, co takie streamingi przyspiesza nieprawdopodobnie, dając kolejne możliwości – np. ogromne światy, gdzie każde drzewo, czy trawa jest inna (techniki proceduralne). Nie ma żadnej gry, która by w tej chwili chociaż dotknęła czubka góry lodowej. Naprawdę, prawdziwa rewolucja przed nami. To będzie na pewno ciekawe 5 lat dla branży growej, tym bardziej, że za efektami specjalnymi nadchodzi czas holywoodzkich opowiadań – czyli scenariusz.

  6. Help chyba nie nadejdzie 😉 Wszystko zależy od tego, czy wolisz gry od SONY, czy os Micro. Reszta będzie pewnie i tu i tu. I odpowiedz na pytanie – wolisz Blu-Raya, czy Live’a? Wszystko stanie się łatwe. . .

  7. dokladnie tak adam nie uzyje slowa ze nadchodzi rewolucja, ale jest to swego rodzaju ciagla ewolucja elektronicznej rozrywki. @Musio3 ps3 to teraz najtanszy naped blu-ray, Sony ma narazie slabszy lineup niz obecny od roku x360. natomiast napewno konsola Sony jest mocniejsza,( niech to komentuja osoby ktore sie na tym znaja plx) jesli teraz gry wygladaja podobnie, to za jakis czas wyraznie zaobserwujemy przewage an kozysc SONY. ja natomiast chetnei kupilbym obie konsole 🙂 Forza Motorsport 2 wyglada obłędnie 😀 pozdrawiam

  8. adam – ciekawa analiza możliwości ps3 ale jesli można się zapytać to skąd taka infomacja ze tekstury w GOW nie są trzymane w pamięci, a streamują się z nośnika?

  9. właśnie już od dłuższego czasu chodzę po necie i czytam. . . co wybrać. Generalnie bardziej skłaniam się ku grom z X’a bo są bardziej PCtowe – po prostu rezygnuję z blaszaka bo uważam, że nie warto inwestować następnych tysięcy w coś co za rok będzie kupką złomu. Z tego co jednak patrzyłem mam wrażenie że line-up PS3 jest w tej generacji bardziej europejski niż był w PS2 – jednak mogę się mylić. Myślę, że różnica w grafice między Xboxem a PS3 nie będzie dla mnie tak istotna – przecież człowiek nie gra z nosem przy ekranie i nie bada dogłębnie tego, czy ta tekstura nie jest aby o 10% lepsza. Jeżeli jednak PS3 za rok ma być 2x lepsza niż Xbox to wybór jest wtedy oczywisty. Co robić?

  10. Aha – konsola jako odtwarzacz filmów mnie nie interesuje. Jak chcę bardzo oglądnąć jakiś film to idę do kina – zawsze też jest DVD i ta jakość mi odpowiada.

  11. No to przed tymi programistami stoi kawał roboty. Jeśli Crysis wyszedł na PS3 to możliwe że stałby się system sellerem. I napewno wiele osób tylko dla tej gierki by kupiło PS3.

  12. Takich gier jak Crysis potrzeba PS3, nie sądze jednak aby ta konsola udźwignęła nowe dzieło Cryteka w niezmienionej formie z PC. Konsolowcy dostaną pewnie coś na miare Far Cry Instincts. . .

  13. Ciekawe jak RSX poradzi sobie niby z taką grafą, bo w końcu cell wszystkiego nie zrobi, a porównując G80 i układzik graficzny PS3 to śmiech na sali.

  14. @10 – pawel86ck – wystarczy spojrzeć w specyfikację UE3 – cytuję:”Extensible content-streaming framework suitable for multithreaded background DVD streaming of resources and predefined groups of resources based on LOD or programmatic control. „A także z różnych wypowiedzi developerów, np. Brian Hastings, Insomniac’s chief creative officer, zapytany dlaczego GoW wygląda lepiej od Resistance, mimo że ten drugi zajmuje 14GB, powiedział:”Well, for one, Resistance didn’t support texture streaming, so we had to make choices about where we spent our high-res textures (. . . )Starting with Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction we are supporting texture streaming, which will make the worlds look even better, and will also consume even more space on disc. (. . . )Gears of War is a beautiful game and shows off the highest resolution textures of anything yet released, partly because of the Unreal Engine’s ability to stream textures(. . . )This means that you can have much higher resolution textures than you could normally fit in your RAM. It also means that you?re going to chew up more disc space for each level. (. . . )With streamed textures, streamed geometry and streamed audio, even with compression, you can quickly approach 1GB of data per level. That inherently limits you to a maximum of about 7 levels, and that?s without multiplayer levels or mpeg cut-scenes. „Każdy nowoczesny silnik będzie wspierał takie featuresy. Dlatego m. in. analitycy policzyli, że nie bardzo ma sens pakowanie do konsoli więcej ilości RAMu. Można to zrobić inaczej, na poziomie softwareowym, ale także hardwareowym. O ile mnie pamięć nie myli, obydwie konsole mają sprzętowe rozwiązania pozwalające przeprowadzać takie streamingi dużej ilości w tle, bez zbytniego angażowania procesora. Programiście będą musieli nauczyć się tego wszystkiego, ale efekty będą porażające. Nie będzie problemu ze zrobieniem np. gry samochodowej, gdzie jadąc przez bezdroża nie powtórzy się żadne drzewo, krajobraz, czy właśnie tekstura. Wyobraźcie sobie, jak będzie wyglądał taki Oblivion przyszłości, bo ten stary praktycznie nie korzystał z tej technologii. Keszował większość danych w ciasnym RAM – ledwie co musnął technologii proceduralnego generowania drzew. Paradoksalnie, najlepszy w tej chwili engine growy – UE3, nie jest zbytnio zoptymalizowany pod konsole. Faktem jest to, że jest uniwersalny. Ale wszystko to co jest uniwersalne, nie jest najwydajniejsze. Zobaczymy, jak zaprezentuje się Unreal Tournament 3 na PS3. Z tego co czytałem, sporo w nim modyfikacji, mających na celu lepsze wykorzystanie wielowątkowości i dodatkowych SPE. Z ciekawostek mogę Wam powiedzieć, że SONY wstępnie miało w ogóle nie instalować hardwareowego akceleratora 3D – wszystko miał robić Cell. Układ Nvidii pojawił się tylko po to, żeby łatwiej było portować gry z innych platform, bo na Cellu nie poszłoby żadne znane API. Naprawdę, z dużą ciekawością czekam na pierwszą grę pracującą na Cell’u – specjalnie dla niego napisaną.

  15. @ 18 – xbyczoj – Cell zrobi, spokojnie. Tak jak pisałem, RSX jest po to, żeby było łatwiej i taniej przenosić aplikacje z innych platform. Możliwości Cella w dziedzinie renderingu grafiki dopiero są odkrywane. Prawdopodobnie stąd to ożywienie Cryteka. Nie dziwi was to, że nagle szukają programistów na rynku otwartym? Sprawa wygląda tak, że tu trzeba kogoś nowego, świeżego, bez utartych stereotypów posługiwania się „kartą graficzną”. Być może, póki co takich ludzie nie ma wielu, trzeba się przestawić. W typowych renderingach nie ma nawet grama obliczeń wykonanych przez układ graficzny. Jeżeli główny procesor osiągnie wystarczającą moc, aby renderować w czasie rzeczywistym, to każda karta graficzna stanie się zbędnym pożeraczem prądu. Pytanie, na jakim etapie wydajnościowym jest Cell? Tego nie wiemy.

  16. No rzeczywiscie, palniecie z mostu tekstu, ze PS3 nie pociagnie takiej gry jak Crisis bylo troche pochopne, szczegolnie patrzac na mozliwosci cella, a skoro „adam” mowi, ze uklad nividii pojawil sie po to by przeskawiac latwiej z gier „kompowych” na kosole to jeszcze bardziej rysuje potencjal cell’a trzeba przyznac, ze jesli crisis pojawilby sie na PS3 to sony ladnie udowodniloby sowja przewagne nad MS.

  17. Jestem w wielkim szoku (z racji zainteresowaniań hardware’owych). Układ nvidia tylko po to żeby ułatwić portowanie gier a procesor Cella spokojnie poradzi sobie z grafiką szok!. adam dzieki na info. Jeśli to prawda to Crysis bez obcinania może śmigać na PS3 tylko brak programistów.

  18. Wielu z was sie tu wypowiada ze bedzie na ps3 ocieta wersja ze konsola tego niepociagnie. . . ja wole nawet ta obcieta wersje, ale dzialajaca, ktora niezawiesi mi sie po 20 min grania bo sie procesorki przypalaja. poza tym takie male pytanko. . . . ilu z was. . . przecietni zjadacze chleba stac na kupienie sobie sprzetu, ktory bezproblemowo dzwignie grafike crysis? O ile jest taki sprzet ktory naprawde bez zaciec powazniejszych ta gre pociagnie.

  19. To ze coś z ewentualnym portem crysis jest nie tak od początku było wiadomo, crytek nie mógł tego skomentować inaczej jak ze nie wyjdzie na konsole gdyż będzie to jeden z pierwszych produktów na pc wykorzystujących dx10 co microsoft pewnie wiąże ze zwiększeniem sprzedaży Visty. Reasumując na pewno się chłopaki dogadali. Ot prawa rynku:/. . Nie wiem czy można wiązać z powyższym newsem nadzieje na port na ps3 ale można było się domyslic po wypowiedzi programisty z cryteku ze crysis jednak ruszył by na konsoli, zacytuje „crysis ruszy, będzie chodził na sprzęcie który 3 lata temu uciągnął farcry na max detalach” a ze ps3 jak i x360 bije wydajnościowo taki sprzęt nikt nie ma wątpliwości. Po drugie wszędzie tu ktoś przytacza jaki to RSX jest słaby itp jednak z tego co ja przeczytałem na oficjalnych forach wcale taki słaby nie jest a na pewno nie gorszy od xenosa. Ot ujednolicona architektura w xenosie spowalnia cały proces sprawiając ze rsx przetwarzając shadery oddzielnie jest w stanie przeliczyć więcej. W sumie xenos to pierwszy tego typu chip na świecie i trudno było wymagać dobrego wsparcia tej technologi tak jak u gtx8800 więc sądze ze całe to „upadlanie” rsx jest troche nie na miejscu.

  20. „Po drugie wszędzie tu ktoś przytacza jaki to RSX jest słaby itp jednak z tego co ja przeczytałem na oficjalnych forach wcale taki słaby nie jest a na pewno nie gorszy od xenosa”to malo czytales. . . xenos jest wydajnieszy. . .

  21. Jestem na tym sewisie nowy i nie czytałem podobnych dyskusji. Nie jestem programistą znającym tajniki obu chipów ale tekst do którego dałeś link jest bardzo stary,nie było wtedy jeszcze ps3 a na marginesie pochodzi od ati a to przecież oczywiste za każdy swój ogonek chwali ;//. Jasne ze Xenos ma zunifikowaną architekturę, ale jego prawidłową implementacje masz dopiero w gtx8800. Niektórzy zbyt wiele sobie obiecują po niej w xenosie. Natomiast co zasługuje na pochwalę to pamięć 10 DRAM przeznaczona głównie na proces antyaliasingu. Mieć AA bez spadku za free tzn bez spadku frameratu to duży plus, choć mnie osobiście nigdy nie przeszkadzał jego brak. Ot nie jestem aż takim wzrokowcem jak większość. Pozdrawiam i dzięki za link

Skomentuj Adam Jesionkiewicz Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here