Tajemniczy informatorzy branżowi znów szaleją. Tym razem wkradli się do siedziby Microsoftu gdzie zdobyli dane dotyczące ściśle tajnej operacji giganta z Redmond. Firma zamierza podbić cały świat. Zrobi to za pomocą kolejnej rewolucji. Jak łatwo się domyślić jest nią jedenasty DirectX. W tej chwili jakiekolwiek informacje na jego temat są lepiej strzeżone niż Fort Knox. Mimo to „szpiedzy”, na których się powołujemy twierdzą, że nowe API zobaczymy pod koniec tego roku albo na początku przyszłego. Z ich zapowiedzi wynika również, że rok 2009 będzie dla pecetowej elektronicznej rozrywki stał pod znakiem DX11. Na pewno z tego newsa zadowoleni będą gracze, którzy dali się nabrać na sztuczki ekspertów od marketingu. Wydaliście parę tysięcy złotych na nową kartę graficzną? Być może w przyszłym roku znów będziecie musieli sięgnąć po kartę kredytową. A za kolejne 12 miesięcy znowu i znowu i… Uwielbiamy ten biznes.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

21 KOMENTARZE

  1. Niieeeeeeee! <przeraźliwy krzyk><opanował się> W końcu mam też X0 więc spokojnie. . . spokojnie. . . jeszcze jeden głęboki wdech i wszystko będzie dobrze.

  2. Po nieudanej 10 i braku zapowiadanego zysku w efektach graficznych i zysku w płynności M$ musi się zrehabilitować, jeśli rzeczywiście 11 będzie pozytywnie wpływać na gry to czemu nie, ludzie sami zobaczą plusy i chętnie się przesiądą. Pozatym ja kupiłem 8800 nie ze względu na dx10 ale na bezkonkurencyjną wydajność, i nie jest tak że gdy wyjdzie jakaś nowsza ver biblitek M$ jesteśmy skazani na wymianę grafy. Jest to tylko dodatkowa opcja.

  3. Póki co nie ma się czym martwić, bo DX10 też miał być super rewolucją, a jakoś tej rewolucji nie widać. Poza tym uciążliwym faktem jest, że pod XP nie ma na razie DX 10 (choć fani przerabiają), a wiadomo, że póki co Vista nie cieszy się dużą sympatią, zwłaszcza wymagających wydajności graczy. Ja osobiście mam kartę zgodną z DX9 i niczym się przejmować nie muszę, bo jak wyjdzie DX11 też nie polecę jak głupek do sklepu żeby kupić nową kartę, skoro gier i tak pod to szybko nie będzie. Tak więc nie ma co panikować.

  4. Heh, ciekawe kiedy developerzy się wreszcie obudzą i zapali im się lampeczka z napisem „OpenGL”. . . Tia, wiem. . . Takie rzeczy to tylko w Erze. . .

  5. Bardzo dobra wiadomość! Jeszcze kilka DirectXów i może wreszcie przemysł puknie się w czoło i sypnie kasą na rozwój OpenGLa czy czego tam. :] Coraz więcej jest osób, które przy wingrozie trzymają wyłącznie gry, a gry nie powstają na systemy otwarte, bo brak im uznanego i zaawansowanego technicznie standardu obsługi multimediów. Aplikacje biurowe pomału przenoszą się na platformy niezależne (AJAX, jakieś AIRy i inne wynalazki), w przypadku gier, ze względu na potrzebę dostępu do sprzętu na możliwie niskim poziomie, to raczej niemożliwe, przynajmniej w najbliższej przyszłości. Otwarty standard „przemysłowy” pozwoliłby na pisanie gier działających na tym standardzie, a nie na konkretnym systemie operacyjnym, w szczególności tym powolnym i dziurawym. :>Kolejne wpadziochy z DirectXem i Vistą bardzo dobrze rokują nam, graczom. Może w końcu doczekamy czasów, kiedy system operacyjny będzie kwestią wyboru, nie przymusu.

  6. bebe: niestety tu bardziej chodzi o wolę developerów. Nie chodzi tu o trudność tworzenia gier na inne systemy, tylko o to, że zwiększa to ilość potrzebnych testów, a najczęściej i tak to gra nie warta świeczki. Standardy i otwarte biblioteki umożliwiające takie cuda są już od dawien dawna i w dużej ilości przypadków nie trzeba zmieniać nawet jednej linijki kodu. No i jeśli mówimy o grach to kod musi i tak być rekompliowany pod konkretny system (mówiąc z grubsza), więc praktycznie wykluczamy automagiczne działanie na każdym systemie. W czymś pokroju Javy, . NET można od dawna pisać, ale jak na gry klasy AAA to jest to za wolne. Cała nadzieja w OpenGL jest już teraz a będzie jej więcej jak wyjdzie OGL 3.

  7. Trochę marudzicie jak baby :)Czyż nie jest to logiczne, że nowy DX zastępuje stary? Jeśli MS miałby to zatrzymać, przestać doskonalić biblioteki, to dlaczego taki Intel co roku wypuszcza nowe procesory? Albo dlaczego nie mielibyśmy poprzestać na dyskach 300GB, bo „przecież taki już kupiłem, a oni nowy zrobili”. Dobra, niech robią nowy dysk, ale na starej szynie. Błąd! Wyobraź sobie teraz, że taką 300GB maszynkę podpinasz na magistrali ISA, a co! Przecież tego też nie ma co rozwijać, bo już taką płytę kupiłeś (kiedyś. . . ). Postępu nie ma co zatrzymywać. Bo jaki w tym sens? Czy DX nie jest zgodny ‚w dół’? Czy jak masz kartę zgodną z DX10 to nie uruchomisz nowej gry? Może nie będzie wszystkich efektów, ale na boga, będzie działać i wyglądać tak, jak na karcie którą kupiłeś.

  8. Zanim zagram w pierwsza gre w DX10. 1, ktory obsluguje moja karta, to pewnie mina ze 2 lata, wiec mi to zasadniczo zwisa. XP jest dla mnie optymalnym systemem i nie mam zamiaru babrac sie z Vista.

  9. grah: Tak, a co jeśli gra korzysta z DX10? Pograsz tylko na cud-Viście? Porównanie ze „starymi szynami” nie trafione. Tz. „efekty DX10” są dostępne w obecnym OpenGL, jeśli karta obsługuje DX10 to po prostu obsługuje SM4. Więc po prostu przy używaniu OpenGL ma się do dyspozycji dokładnie takie same efekty jak używając DX10, ale OpenGL działa nie tylko na Viście 😛

  10. queight – Vista to po prostu kolejny system MS. Wystarczy poczytać archiwum dowolnego fora poruszającego sprawę systemów, by zobaczyć, że równie jak na Vistę teraz, tak na XP kiedyś psioczono i wieszano psy. Jedynym bonusem zastosowanie OpenGL na obecną chwilę byłaby teoretyczna możliwość sportowania takiej aplikacji na Linuxa, ale to już inna bajka.

    • tak jak napisal digital_cormac, sedno problemu to latwosc kodowania w DX. . .

      queight – Vista to po prostu kolejny system MS. Wystarczy poczytać archiwum dowolnego fora poruszającego sprawę systemów, by zobaczyć, że równie jak na Vistę teraz, tak na XP kiedyś psioczono i wieszano psy. .

      Oj chyba jednak sie mylisz, po Win98 z wiecznymi bluescreenami wreszcie dostalismy system ktory sie nie wiesza i ktory dziala stabilnie. A Vista to Win ME 2. Tyle ze przy Me MS nie byl na tyle bezczelny, by dac nowe directx tylko na ten system.

  11. Nie wiem czy wszyscy zdaja sobie sprawe z tego,ze to ze zyjemy w roku 2008 nie oznacza ze juz jest koniec rozwoju technologicznego oraz software,rok w rok będą pojawiac sie nowe karty graficzne oraz kolejne wcielenia Directx,wiec wina tych co placza jest tylko i wylacznie po ich stronie. . . kto ma ochote ten wydaje 5000zl na blaszaka cieszy sie tym kilka miesiecy jak nie tygodni i znow zaczyna myslec w swojej glowie jak tu zwiekszyc fps w nadchodzącej nowej grze;) pozostaje jedyna opcja,przestac byc podatnym na marketingowe sztuczki i nie kupywac hardware na gwalt :] ale jesli kogos stac na super karte i zarabia kokosy to mozna szalec 😉 osobiscie mam blaszaka za 2000zl kupionego kilka miesiecy temu gram w cod4 na high co prawda nie jest 300fps ale da sie grac 😉 za rok kupie podobny komp o podobnej cenie i tez bedzie mozna zapewne grac w high w super gre ofc bez 300fps 😉

  12. Wiecie co?. Marzy mi się wolny wybór. Gry pisane na PC, ale na system Linux i bibliotekami OpenGL. Męczą mnie decyzje o braku DX10, dla XP a przecież to żaden problem. Tylko tu chodzi o upchanie Visty klientom i liczeniu zysków. Vista jest ładna, ale ja potrzebuje systemu wolnego od przymusu. Co zrobię gdy kupię któregoś dnia grę, a niestety okażę się, że potrzeba DX10 i Visty do uruchomienia jej? Nie chcę kupować kolejnego systemu bo nie jest on tani a za jego kwotę można kupić dobry CPU. W 2009 DX11 ? Czy producenci gier nadążą za zmianami? Bo my ledwo nadążamy za kolejnymi wersjami kart graficznych. Może szef da podwyżkę :).

  13. No i co z tego, że pojawi sie DX11? Ktoś się tego nie spodziewał? A co do daty to przecież dopiero (w/g doniesień) dopiero za 12 miechów jeżeli nie będzie obsuwy czasowej, a pewnie będzie. Nie rozumiem o co tyle krzyku. Kartę graficzna kupuje sie na rok, maksymalnie na 1. 5 roku. Tak było od lat, także jeżeli ktoś kupił kartę zgodną z DX10 to i tak będzie musiał ją wymienić za ok rok. Taki jest PC, zawsze taki był i zawsze będzie wielką skarbonką bez dna. Na tym ta zabawa polega ;]Co do jednego się zgodzę, za małe wsparcie developerów co do standardu OGL. Choć jak dla mnie, jedynym plusem na jego korzyść jest multiplatformowość. Reszta jest w zasadzie identyczna. Wymagana jest taka sama zgodność ze sprzętem jak w DX. Prawie identycznie programuje sie shadery (inaczej nazwali sobie jedynie język OGL – GLSL, DX- HLSL), efekty które możemy oprogramować w zasadzie identyczne i wbrew wszelkim opiniom, OGL sam w sobie wcale nie jest szybszy od DX, przynajmniej jeżeli chodzi o wydajność przy identycznym obciążeniu GPU. Ot, dwa standardy i tyle. A i jeszcze jedno. Pod DX znacznie łatwiej się koduje.

  14. No oczywiście, że kochamy rynek sprzętu komputerowego ;). Między innymi za to, że co miesiąc wychodzą nowe karty graficzne, a co półroku pojawiają się nowe standardy i nagle dowiadujemy się, że ta kasa, którą wydaliśmy na „najnowszą” kartę graficzną poszła w błoto. . . No, ale dlaczego inni ludzie nie mieliby sobie zarobić kosztem innych ludzi? DX10 jeszcze nic nie pokazał, a tu już wyjeżdżają z DX11. Humm. . . wspominał ktoś o DX10. 1? Że, co? Rzecz na 2 miesiące? No tak. . .

    • Mogliby zrobić nowy system operacyjny a nie dirctex. . . Nienawidze Visty :/ Zresztą chyba kazdy.

      Wielu sie ona podoba. Jak kazdy system ma swoje wady i zalety. Najwieksza jednak wada systemow jest nieporecznosc ich 64-bitowych wersji. Ja osobiscie jestem zadowolony z XP SP2. Vista? OK, w swoim czasie wersja 64-bit, ale poki co to ja podziekuje.

  15. a ja ma konsole za 1300zł na której gry wyglądają idealnie na moim 32″ monitorku i ani myślę dać sie zbajerować jakimś dx10 czy dx10 no bo niby po co crisis będzie na konsole i pewnie każda super giera z pc pojawi sie na konsoli poza tym siedząc 2m od mojego monitora różnice miedzy high i v high sie zacierają a skoro nie widać roznicy to po co przepłacać, poza ty takich gierek ja Burnaut Paradise na pc próżno szukać a takie właśnie mnie najbardziej kręcą

  16. Miałem do niedawna Viste i po odpowiednich modyfikacjach (wyrzucenie aero, indexacji plikow, i innych niepotrzebnych rzeczy) działała bardzo dobrze. Gdybym mógł to zostałbym na niej dłużej, lecz niestety wersja Home nie przewiduje użytku komercyjnego. Co do Direct’x 11 – zanim dx10 będzie wykorzystywany w więszkosći grach to minie x czasu, nie mówiąc już o dx11 😉

Skomentuj Przemek Piprek Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here