Komentarz Reina przytacza serwis Computer and Video Games. Wiceprezes Epic Games wypowiadał się w trakcie Edinburgh Interactive Festival przekazując niezbyt pozytywne wieści dla posiadaczy Xboxów 360. „Pewne rzeczy skompresujemy. Ale wiecie istnieje szansa, że na 360tce będziemy mieli mniej map. Blu-ray zdecydowanie daje nam większą swobodę działania. Jeśli wybiegniemy myślami w przyszłość do następnego Unreal Tournament wydanego na płycie Blu-ray, to może się okazać, że wypełnimy ją po brzegi wszystkimi niesamowicie fajnymi rzeczami jakie zrobią twórcy modów” – mówił Rein.

To już kolejny komentarz na temat płyt DVD, który wyraźnie daje do zrozumienia, że wydawane obecnie, czy w niedalekiej przyszłości gry wymagają czegoś więcej niż te kilka gigabajtów pojemności. Nadal jednak mowa jest o dodatkach, które wypełnią krążek Blu-ray a nie o samej grze. Mimo to pierwsze naprawdę duże produkcje już się pojawiają. Czy Microsoft popełnił błąd decydując się na pozostanie przy „niedzisiejszym” formacie? Póki co nie da się tego ocenić. Dobiega nas jednak coraz więcej sygnałów, które zdają się potwierdzać tę teorię.

Sam Mark Rein szybko jednak stara się zapobiec wybuchowi kolejnej bitwy między zwolennikami DVD – HD DVD – Blu-ray czy fanami którejś z konsol. Zastępca prezesa Epic Games twierdzi, że ani on ani firma nie mają swojego ulubionego urządzenia, które jest dla nich najważniejsze. O Xboxie 360 i płytach DVD miał do powiedzenia co następuje: „Niezaprzeczalnym jest fakt, iż nośnik optyczny PS3 może pomieścić więcej danych niż nośnik na 360tce. Jeśli przekroczymy rozmiar płyty na 360tce będziemy musieli znaleźć alternatywne sposoby dostarczenia użytkownikom tej konsoli całego ‘contentu’. Może on się pojawić w formie dodatków, które będzie można pobrać z Internetu. Jeśli natomiast chodzi o mody tworzone przez użytkowników dla 360tki to wspólnymi siłami (z Mircosoftem przyp. red.) znajdziemy sposób aby je wspierać. Po prostu w tej chwili nie posiadamy odpowiedzi na wszystkie pytania a naszym głównym zmartwieniem nie jest ta sprawa ponieważ jesteśmy zajęci wydaniem Unreal Tournament 3 na komputery osobiste i PS3 oraz wydaniem Gears of War na pecety. Kiedy uporamy się z tymi sprawami i spędzimy trochę czasu z rodzinami i znajomymi, wrócimy do tej sprawy i coś wymyślimy”.

Osobom, które kupiły Xboxa 360 pozostaje więc czekać na rozwój wydarzeń. W tym przypadku nie ocenimy całej sprawy w tej chwili. Jak widać wszystkie konsole borykają się z jakimiś problemami. Podejrzewamy jednak, że kwestię problemów z pisaniem gier na PS3 czy terminem ich wydawania będzie można łatwiej rozwiązać niż problemy z pojemnością płyty DVD. Ciekawi nas co w tej sytuacji zrobi Microsoft. Zmusi nas do kupienia czytnika HD DVD albo Blu-ray? Zacznie wydawać gry na kilku płytach? Zapraszamy do dyskusji. Może wy znacie jakieś genialne rozwiązania?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

16 KOMENTARZE

  1. Dzielenie gier na kilka nośników znane jest od czasów PSX i jakoś nikt wtedy nie narzekał. Co do tego całego streamingu to, jak zauważylem, można sobie to wsadzić między bajki (przynajmniej na X360), konsola doczytuje co pewien czas i tyle, także nie będzie raczej problemów z podziałem jakiegoś tytułu na kilka DVD. Oczywiście może wyniknąć sporo problemów po drodze (o których to my maluczcy nie mamy pojęcia) ale to już sprawa tęgich głów od developingu.

  2. * gomez_pl Przecież można dać gre z dodatkami na 2 płytach dvd proste?

    Dla mnie i dla wielu innych tak. Pojawiają się jednak i takie komentarze, że to XXI w; współczesne technologie a era żonglowania dyskietkami, płytami już minęła. Osobiście uważam, że jeśli będę mógł przejść pół gry z/na jednej płycie a następnie przełożyć na DVD nr 2 i uruchamiać ją – grać dalej z tego krążka to nie widzę w takim działaniu, wydawaniu gier w ten sposób żadnego problemu.

  3. Panowie, tyle że to jest gra Online, wyobrażacie sobie takie coś: grasz sobie na jakieś mapce, nagle głosowanie zmiana mapki, podbiegasz do swojego iksa i przerzucasz płytę. W jrpg, gdzie trzeba byłoby robić to raz na kilka godzin to może przejdzie, ale nie w UT 🙂

  4. gibon – a dlaczego by nie? robi sie dwa lobby, lobby dvd1 i lobby dvd2, w jednej gracie na mapach z jednej plyty a w drugiej drugiej, ewentualnie mozna dorzucic opcjonalne cachowanie map na dysku. A co do artukulu „Podejrzewamy jednak, że kwestię problemów z pisaniem gier na PS3 czy terminem ich wydawania będzie można łatwiej rozwiązać niż problemy z pojemnością płyty DVD. ” to raczej szybciej da się podzielić grę na 2/3/4/1021 dvd niż poradzić sobie z problemami Cella. Zresztą przy obecnej ‚prędkości’ tworzenia gier, nowy Unreal wyjdzie na X720.

  5. A co do artukulu „Podejrzewamy jednak, że kwestię problemów z pisaniem gier na PS3 czy terminem ich wydawania będzie można łatwiej rozwiązać niż problemy z pojemnością płyty DVD. ” to raczej szybciej da się podzielić grę na 2/3/4/1021 dvd niż poradzić sobie z problemami Cella. Zresztą przy obecnej ‚prędkości’ tworzenia gier, nowy Unreal wyjdzie na X720.

    Wydaje mi się, że z programowaniem na Cellu w końcu sobie magicy klawiatury poradzą. Myślisz, że podobnie będzie z kompresją czy jakimkolwiek innym sposobem upychania danych? Póki co wydanie płyty na dwóch czy nawet trzech płytach DVD jeszcze nie jest problemem, ale co będzie kiedy zrobi się z tego pięć płyt albo jeszcze więcej? Podtrzymuje swoje zdanie,że Cell to mniejszy problem (nie chodzi o kwestię tego, kiedy go rozwiążą) niż pojemność nośnika – kompresja danych.

  6. Duze dyski HDD w konsolach rozpowszechnia sie szybko (Xbox360 Elite). Moze Microsoft wyposci 160GB HDD dla X360. Wtedy beda mogli zrobic opcje pelnej instalacji z dwoch czy trzech DVD. Troche to moze przypomonac pieca, ale pomoze przedluzyc zywotnosc Xboxowego DVD. Osobiscie uwazam, ze MS dalo ciala na dwoch plaszczyznach (szkoda). Brak HDD w wersji Core konsoli oraz brak napedu nowej generacji takze we wszystkich wersjach. Bez tych dwoch uchybien bylaby to konsola doskonala, ale pewnie bylaby drozsza. „8”

  7. katmay – owszem, prędzej czy później PS3 zostanie rozgryzione, ale popatrz na to z innej strony, obecnie będą już które świeta B. Narodzenia z xboxem w sklepach? Trzecie? Jakoś tak. MS nigdy nie zapowiadał, że ich konsola ma starczyć na tyle samo czasu co konsole Sony, czyli 10lat. Sądzę, że za 2-3 lata zaczną się pierwsze prezentację x720 (czy jak to nazwą), a za 4 lata będzie już na rynku. W tym czasie zapewne Cell zostanie nieźle rozgryziony i będzie mógł pokazać pełnię swoich możliwości, tylko, że konkurencja będzie miała 10-100x nowszą technologię. Oczywiście to czysta spekulacja 🙂

  8. A czy 8,5 GB na jednej dwuwarstwowej płycie DVD to naprawdę tak mało?? wierzyć mi się nie chce. . . chyba nie samymi teksturami człowiek żyje. . .

  9. A ja myślę, że sprawa będzie nieco brutalniejsza i będzie się wiązała z zakupem oddzielnego HD-DVD. M$ troszkę wolno myśli ?!. Czemu w wersji Elite nie „wsadzili” HD-DVD?. Owszem cena poszła by nieco do góry, ale to nie znaczy, że sprzedaż konsoli by spadła. Tak naprawdę można to rozwiązać w jeszcze jeden sposób. W formie serwisu z odpowiednią dopłatą wymieniać stare DVD na HD-DVD i sprawa załatwiona. 😀

  10. Gry na HD-DVD na Xbox360 ukazywac sie nie beda na 99. 9% a w kazdym razie, na pewno nie stanie sie to standardem i by pograc w najwieksze hity wystarczy zwykle DVD, ktore w Xboksach sie znajduje. Microsoft nie zostawilby na lodzie tych kilkunastu milionow posiadaczy X-pudła, kazac im dokupic czytnik HD-DVD. Cos takiego po prostu nie wchodzi w gre, bo firmie z Redmond sie najzwyczajniej w swiecie nie oplaca. I jestem gotow zalozyc sie o kazde pieniadze, ze dokupienie nowego czytnika do Xboxa 360 nigdy nie bedzie koniecznoscia.

    • Gry na HD-DVD na Xbox360 ukazywac sie nie beda na 99. 9% a w kazdym razie, na pewno nie stanie sie to standardem i by pograc w najwieksze hity wystarczy zwykle DVD, ktore w Xboksach sie znajduje. Microsoft nie zostawilby na lodzie tych kilkunastu milionow posiadaczy X-pudła, kazac im dokupic czytnik HD-DVD. Cos takiego po prostu nie wchodzi w gre, bo firmie z Redmond sie najzwyczajniej w swiecie nie oplaca. I jestem gotow zalozyc sie o kazde pieniadze, ze dokupienie nowego czytnika do Xboxa 360 nigdy nie bedzie koniecznoscia.

      jeszcze się zdziwisz 😀 M$ nie znasz ? :D:D

  11. W sumie to trochę z nudów, a trochę z ciekawości sprawdziłem ile zajmują dane do Lost Planet na DVD. Wychodzi, że dwuwarstwowa płytka jest wypchana po brzegi – 8GB danych. Ba, co więcej, dane są skompresowane, niezbyt mocno, ale średnio 2x. Co daje nam ładne 16GB danych. Nieźle jak na taką grę. Drążąc temat dalej sprawdziłem, czy przypadkiem nie ma jakiś danych nadmiarowych, jakiś zdublowanych plików, co czasem się zdarza. Wynik przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Ze skompresowanych 8GB danych prawie 4GB (3. 8GB) jest nadmiarowe, można je spokojnie wywalić! Co wskazuje nam na to, że na jednowarstwej płytce taki LP może się zmieścić, jak ktoś przeprowadzi właściwą optymalizację oraz posprząta po grafikach. I refleksja na koniec – czy przypadkiem w innych grach tego typu rozrzutność nie jest aby regułą?

    • W sumie to trochę z nudów, a trochę z ciekawości sprawdziłem ile zajmują dane do Lost Planet na DVD. Wychodzi, że dwuwarstwowa płytka jest wypchana po brzegi – 8GB danych. Ba, co więcej, dane są skompresowane, niezbyt mocno, ale średnio 2x. Co daje nam ładne 16GB danych. Nieźle jak na taką grę. Drążąc temat dalej sprawdziłem, czy przypadkiem nie ma jakiś danych nadmiarowych, jakiś zdublowanych plików, co czasem się zdarza. Wynik przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Ze skompresowanych 8GB danych prawie 4GB (3. 8GB) jest nadmiarowe, można je spokojnie wywalić! Co wskazuje nam na to, że na jednowarstwej płytce taki LP może się zmieścić, jak ktoś przeprowadzi właściwą optymalizację oraz posprząta po grafikach. I refleksja na koniec – czy przypadkiem w innych grach tego typu rozrzutność nie jest aby regułą?

      Dokładnie taka sama sytuacja miała miejsce przy grach na PS2. Wolne miejsce było zapychane poprzez wstawianie Dummyfiles, ale to już z zupełnie innego powodu. Co do śmieci pozostawianych na płytce to rekord pobił chyba Doom3. Po przeszukaniu katalogów, można było znaleźć luzem walające sie modele 3D (format Lightwave), czy też rozmaite textury/normalmapy. I gdzie tu ochrona wartości intelektualnych? Swoją drogą, jak dla mnie, sporo można było się dzięki temu niechlujstwu nauczyć. Na niektóre sposoby rysowania normalek w życiu nie dało by się wpaść samemu 🙂

  12. grah, też to zauważyłem, tak na serio to gry zajmują połowę płytki dvd9, ale im się nie chce pracować to na odpier. . . to robią.

  13. Tylko, że tego typu działania są w pełni nieszkodliwe, jak ma się na to miejsce. Jak w przypadku LP, Dooma3 czy podobnych. Jednak jeśli developer zaczyna piszczeć, że DVD9 jest za małe, bo nie może sobie spokojnie śmiecić, to zaczyna to trącić amatorszczyzną i fuszerką. Z drugiej strony nadmiar danych nie zawsze wynika to ze śmiecenia, czasem pomaga to uprościć zarządzanie pamięcią, czy przyspieszyć wczytywanie danych. W przypadku Lair na PS3, developerzy wspominali kiedyś, że ze względu na stosunkowo wolny transfer danych z płyty BD powielą niektóre sekcje danych, by czytnik mógł szybciej do nich dotrzeć. Mogą sobie na to pozwolić, a skoro dzięki temu przyspieszą grę to bardzo fajowo. Jednak jeśli to zostanie wykorzystane jako argument w przechwałkach, która gra ma więcej tekstur, to już czysta głupota. Nie jest wielkim problemem stworzenie sapera, który wymagałby 1TB danych 🙂

Skomentuj Wojciech Borowicz Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here