DirectX 11 ma zostać zapowiedziany w trakcie imprezy Gamefest (wcześniej znanej jako Meltdown). Tak przynajmniej twierdzą anonimowe źródła zbliżone do giganta z Redmond. Wydarzenie to zaczyna się 22 lipca a kończy 23-go. Wymienione przed chwilą źródła podrzuciły też smakowity kąsek osobom, które orientują się w sprzętowej, technologicznej nowomowie. Najważniejszą nowością w DX11 mają być Multithreaded Rendering, Compute Shaders oraz Tesselation/Displacement. Informatorzy ani słowem nie wspominają jednak o technologii ray tracing, która ma wprowadzić graczy do nowego, pięknego świata grafiki komputerowej. Zapewne zrobi to za nią Shader model 5.0, który ma również zostać zapowiedziany w trakcie Gamefest 2008. Zapewne na początku przyszłego roku (może odrobinę później) zaczniemy go wypatrywać na pudełkach od gier. Mniej więcej w tym samym czasie poprosimy szefa o podwyżkę albo premię, za którą kupimy sobie nowego peceta.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

18 KOMENTARZE

  1. Wiem tylko tyle, ze nowego DX zapowiedzą (A tak sobie gdybam – nie bić 😉 ) jeszcze przed wydaniem swojej kolejnej konsoli tak aby miała ona obsługę najnowszego DXa. Swoją drogą – ciekawe do kogo się zgłoszą po układ GPU do przyszłego X-a. Może AMD już coś tam dla nich dłubie?

  2. ze sie brzydko wyraze – niech sie nim wypchaja – obchodze sie bez 10-ki, obejde sie i bez 11-ki. jesli wydadaliby to pod xp (a nie wydadza) to zmieniloby postac rzeczy.

  3. nie wiem nie mam wisty więc co mi po tym :Ddx 10 się jeszcze nie przyjął a już prą do przodu? To może od razu Direct X milionpińcet sto dziwińsyt?

  4. Panowie, to ze cos sie nie udalo, czy nie przyjelo, nie znaczy ze swiat ma stanac w miejscu. Niech robia kolejne wersje. Niech ulepszaja i roozszezaja. A moze przypadkiem ktos tam u nich zobaczy obraz Matki Boskiej odbity na sciane z plyty instalacyjnej windows i nastepna raza nie beda probowali zrobic nas w bambuko 😉

  5. Ogólny niesmak związany z DX10 nie jest spowodowany samymi sterownikami, a systemem który jako jedyny (oficjalnie) go obsługuje. Nie sądzę, by ktoś miał jakieś większe uwagi, że wychodzi DX134 jeśli byłby ciągle obsługiwany przez WinXP. A, że tak nie będzie z wielu powodów, to każdy kolejny DX niezgodny z WinXP będzie nienawidzony, aż do czasu gdy Vista bądź jej następca uzyska status WinXP, czyli systemu OK. Ale wtedy pojawi się nowy windows, nowy DX i znowu coś nie będzie zgodne w dół i po raz kolejny coś będzie nienawidzone. Tak czy siak, postępu się nie da zatrzymać.

    • Ale wtedy pojawi się nowy windows, nowy DX i znowu coś nie będzie zgodne w dół i po raz kolejny coś będzie nienawidzone. Tak czy siak, postępu się nie da zatrzymać.

      kiedy w kółko robią oprogramowanie niekompatybilne wstecz, wkurzając klientele (bo 90% nie może go użyć) i utrudniając robotę producentom softu to ciężko to nazwać ‚postępem’ to jest jeden wielki regres i durnota

  6. Directy, kolejne wersje Shaderów. . . Fajnie fajnie, tylko jakoś jeszcze nie zauważyłem gry, korzystającej z ShaderModel4, a już trąbią o numerku 5. Co do rozwoju to ok, niech sobie wydają kolejne wersje itd. , ale niech to będzie wykorzystywane przez developerów. Po co mi karta z SM40 jak gra opiera się na 3? Albo więc postępy pracach developerskich nie nadążają za postępem technicznym, albo zmiany z wersji na wersję są tak znikome, że nikomu nie chce się tym zawracać głowy. Sądzę, że raczej to drugie.

    • Directy, kolejne wersje Shaderów. . . Fajnie fajnie, tylko jakoś jeszcze nie zauważyłem gry, korzystającej z ShaderModel4, a już trąbią o numerku 5.

      dokladnie, ani jeden tytul nie wyglada lepiej na viscie. . (a chodzi wolniej) oby dx11 nie byl tylko na papierze jak jego poprzednik.

  7. Ja bym to nazwał DirectX 10. 2 i pewnie o to (jeśli już) może chodzic. @aeonfluxDirectX 10 nie jest dostępny na XP (patrz historia z Crysis’em), nie wiem gdzie coś takiego przeczytałeś. . .

  8. Pędzą i pędzą. . . . chyba po to żeby potem mieć wolne później, bo nikt nie będzie się codziennie zmieniał sobie bebechów i oprogramowanie kompa. Tak samo jest z telewizorami: HD era się jeszcze dobrze nie rozpędziła, a oni już wyskakują z UltraHD. A ja się pytam, po co? Jakiś wyścig jest?

  9. I co z tego ze bedzie DX11 skoro nawet 10 tki nie wykorzystujemy w 90 % . Nastepny chwyt marketingowy do wyciagania kasy z ludzi ktorzy zaplaca za nowy system oraz nowe urzadzenia ktore oczywisie beda kompatybilne z DX 11. Promowali Viste i co my otrzymalismy ?

  10. Nie podoba mi się ten pośpiech. Ile ja widziałem gier na DX 10 ? 2-3 ? To zaczyna być mało śmieszne. Co z tego, że nowy DX wnosi sporo nowych technologii przetwarzania grafiki skoro starczy on na kilka tytułów a moja karta graficzna będzie musiała zostać zmieniana co roku. Tak między niebem a prawdą to mając kasy jak lodu nie miało by to dla mnie znaczenia aczkolwiek wybrał bym 52″ LCD i trzy konsole nowej generacji. Było by w czym wybierać i nie przejmował bym się, że muszę „wspomagać biednych producentów k/graficznych” (hasło: „pomoc dla powodzian”).

  11. DirectX 10 nie jest dostępny na XP (patrz historia z Crysis’em), nie wiem gdzie coś takiego przeczytałeś. . .

    Oficjalnie nie, ale było coś takiego jak projekt Alky. Nawiasem mówiąc, z tego co czytam na ich stronie, firma zań odpowiedzialna została właśnie zamknięta, a kod – w całości otwarty. Nie mam natomiast zielonego pojęcia jak wyglądają efekty tegoż projektu dlatego Aeonflux, jeśli właśnie o Alky Ci chodziło to powiedz jak się sprawuje – swego czasu się tym projektem interesowałem, później zupełnie o nim zapomniałem. @Digital_Cormac

    Albo więc postępy pracach developerskich nie nadążają za postępem technicznym, albo zmiany z wersji na wersję są tak znikome, że nikomu nie chce się tym zawracać głowy. Sądzę, że raczej to drugie.

    A to nowość, czy ja dobrze pamiętam, że byłeś jednym z orędowników DX10? 😉 Tak tak, wiem, że DX10 to nie tylko SM4. 0 ;). Ale tak na poważnie, też uważam, że to drugie. Zresztą, potwierdzają to fakty – ostatecznie głównym celem SM4. 0 było wprowadzenie Unified Shader Model oraz geometry shaders (czyli, ekhem, dogonienie OpenGL. . . ). Poza tym podziały na shader modele są w dużej mierze sztuczne i dotyczą wyłącznie Direct3D. Oznacza to, że gra korzystająca z przykładowo shaderów paralaksowych na OpenGL mogłaby się uruchomić na kartach z SM2. 0, ale pod D3D sam DirectX sztucznie ją od tego powstrzyma.

  12. żeby nowy DX miał sens musi być widoczny. Wystarczy, że gracze zrobią – wooow! i już wiadomo że DX 11 się przyjął. DX 10 wywołał u graczy – ??? więc już na starcie był skazany na porażkę z Vistą włącznie.

  13. Kpina !!! Wiekszosc ludzi jeszcze posiada DX9 a oni już myslą o następcy 10 według mnie powinni poczekać aż większosc przejdzie na DX10

  14. Panowie, rzut oka na historię:Debiut DX 9. 0 -> Grudzień 2002Debiut DX 9. 0c -> Sierpień 2004Debiut DX 10 -> Listopad 2006Czyli po prostu DX10 jest jeszcze zbyt wcześnie na rynku by wszystkie gry go wykorzystywały. Pamiętajmy, że sporo relatywnie nowych tytułów chodzi na starszych silnikach, pisanych pod DX9. Dużym błędem ze strony Microsoftu było sztuczne ograniczenie dostępności DX10, co było właśnie widać na przykładzie Crysisa. Jeśli ktoś miał XP i kartę graficzną z obsługą Shaderów 4. 0, mógł odpalić efekty z DX10 pod XP – wystarczyło edytować w notatniku zawartość jednego pliku konfiguracyjnego gry (skopiować wartości ustawień Very High do High – wtedy ustawienie H=VH, mimo oficjalnego „wyszarzenia” VH pod XP).

Skomentuj Anonim Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here