Od pewnego czasu piszemy o rozgoryczeniu szefostwa Epic Games z powodu słabej sprzedaży trzeciego Unreal Tournament w wersji na PC. Ostatnio wice prezes Epica Mark Rein wyjawił, że od momentu premiery gry serwery UT III zarejestrowały ponad 40 milionów prób wejść za pomocą nielegalnych kluczy. Czterdzieści(!) milionów spiraconych kopii gier. Czterdzieści milionów graczy. Teraz rozumiemy skąd ta gorycz wśród pecetowych deweloperów gier. Ostatnio także Cevat Yerli z Cryteka żalił się na piractwo, które zabija gry na platformę PC. Inormacje podane przez Reina tylko to potwierdzają.

Policzmy! 40 milionów pomnożyć przez około 50 dolarów (cena gry) to daje kwotę rzędu dwóch miliardów dolarów. Taka góra zielonych banknotów przeszła koło nosa Epic Games. Oczywiście jest to kwestia czysto akademicka – z pewnością nie każdy z piratów zakupiłby oryginalną wersję UT III, ale ta liczba pokazuje w pełnej krasie skalę smutnego zjawiska. A potem się dziwimy, że deweloperzy gier wybierają konsole.

Update:Mark Rein zaniepokojony kwestią wyrwanego z kontekstu fragmentu o „stratach” (w jednym z wywiadów), który stał się jednym z dzisiejszych „gorących” tematów w sieci na forum Epica stwierdził, że nie przypomina sobie, aby wspominał gdziekolwiek o „40 milionach” lub stracie rzędu 2 miliardów dolarów – była to nadinterpretacja dziennikarza pytającego go o kwestię piractwa.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

14 KOMENTARZE

  1. Teraz niech któryś z blaszaków wyjedzie z tekstem: Ze nie rozumie czemu nie ma gta4 na pc? wtedy niech przeczyta powyższy i STFUB

  2. Soxol, jako zadeklarowany pirat chyba najmniej masz do powiedzenia na ten temat. A jeśli już, to nie brzmi to ani trochę wiarygodnie. Raczej śmiesznie.

  3. A na konsole to niby nie ma piratów? Dobre sobie. . . Gra nie była dość dobra więc 40 milionów testerów stwierdziło ,że nie warto kupować oryginalnej wersji. . . czy do gry online nie trzeba czasem oryginalnego cd-keya?

  4. Eechh . Trochę szkoda mi piecyka. . . Ale tego można było się spodziewać. Coż pc-towi gracze sami sobie będą winni jak na kompie będzie można pograc tylko w serię Mortyr czy inne Simsy. Swoją drogą piractwo powinno być bardziej karane. Ale nie tylko na Pc piractwo jest łatwe. Na XBOX360 część graczy pięknie pocina na swoich kopiach zasasowych. . . Coż czekam na ostateczne zabezpieczenie ktore zmiażdży piractwo(sen)

  5. śmiem wątpić w tą nieobecność gta na pc, tak samo jak było z mass effect „tylko dla 360″poza tym to nawet dobra strategia, najpierw wydać na konsolę i zarobić na tym ile się da, a po jakimś czasie dołożyć jeszcze zyski z wersji na pc (jakiekolwiek by nie były, to jednak są zyski)co do tych 40 milionów to myślę, że to trochę przesadzona liczba, w końcu jaki pirat próbuje tylko jeden serial zarejestrować?

  6. Tristan – przynajmniej konsolowi nie muszą głowić się (przynajmniej tak często), czy ta czy inna gra wyjdzie na PC: GoW, ME, GTA. Co prawda w końcu wychodzą, ale to jednak już troszkę później. 😛

  7. nie wiem z kad te 40mln. Gra przynajmniej w moim otoczeniu grazcy w ogole nie przypadla do gustu, moi kumple wola grac w ut z 99 czy ostatecznie w 04 bo najnowszy utek w ogole im sie nie spodobal, zreszta mi tez wiec dokonale ich rozumiem. Wiec jak dla mnie to kolejny raz biedni producenci robia dosc przecietna/slaba gre a pozniej cala wine zwalaja na piratów.

  8. Cukierek – z jednej strony masz troche racji, ale z drugiej, te 40 milionow dobrze ukazuje skale tego zjawiska. Ocyziwscie nie jest to 40m piratow, a raczej X piratow majacych dostep do Y seriali, ale mimo wszystko robi to wrazenie. Bardzo smutne w dodatku. Jak widze takie statystyki, to az przestaje sie dziwic tekstom typu „granie na PC umiera”. . .

  9. Ja wiem że się narażę ale oczekiwałbym od Valhalli poważniejszego traktowania informacji które przekazuje a nie bawienia się w Fakt online . Od kiedy 40 mln prób wejść to 40 mln piratów ? Każdy pirat z UT3 może sam wygenerować od 10 do 100 prób wejść na serwer. W UT2004 każde klikniecie zakładki ‚news’ powodowało łączenie się z master serwerem , nie wspominając o samej próbie włączenia multiplayera – i mówię tu o grze online tylko przez LAN ! Tak nawet grając po lanie UT łączył się okazyjnie z głównym serwerem w celu weryfikacji klucza. Nie wspominając o tych którzy próbują wygenerować działający klucz metodą brute-force – tacy generują już tysiące prób ! Teraz z 40 mln piratów robi się pewnie ostro poniżej 400 tys – też dużo , też obrazuje salę piractwa ale to nie 40 mln ! . Już nie wspomnę o moim ulubionym przeliczniku na straconą kasę gdzie wzór to :50$*ilość nielegalnych kopii*współczynnik_pirat_na_legal = 2 mld $ Oczywiście z założeniem że współczynnik_pirat_na_legal = 1/1. Ale jak zwykle lepiej mieć sensacyjnego newsa typu Epic stracił 2 mld $ przez piratów. Mnie naprawdę martwi sprzedaż UT3 bo to moja ulubiona seria strzelanek (sam UT3 nie mam – sprzęt nie pozwala na grę 🙁 ) – ale jest to spowodowane głównie niedopracowaniem gry. A bardziej niż sprzedaż martwi mnie zachowanie Epic , który się pośpieszył i wydał grę zanim była naprawdę gotowa a teraz nie umie się do tego przyznać, albo co gorsza tego nie rozumie.

  10. według mnie to wszystko kwestia złego podejścia. 2mld straty, piraci fe, branża PC umiera, (apokalipsa?),- nie zalatuje to aby paranoją?Już rozwijam, najlepiej sytuację obrazuje mój przykład. W UT’04 grałem (nie bić) na piracie i to głównie w multi. Grałem względnie niewiele (nie tyle żadko co krótko) więc jakoś niespecjalnie mi przeszkadzało, że pykam na najgorszych serwerach w zamian nie wymagających autoryzacji. Zeszło mi tak ze 2, 3 miesiące. zalogowań nabiłem pewnie kilkadziesiąt tysięcy (więc tych piratów równie dobrze mogło byc jakieś ~5000 sztuk). Rzecz w tym, że gra coraz bardziej mi się podobała, liche serwery coraz bardziej irytowały i zacząłem mysleć o oryginale (akurat tak się złożyło, że został mi sprezentowany zanim go nabyłem, ale pomijając szczegóły,- efekt ten sam)No i jaki z tego morał? Bardzo prosty, że na grach multi na PC da się bardzo łatwo zarobić, wystarczy zadbać by najlepsze serwery (a takich przeważnie nie jest wcale tak dużo) wymagały autoryzacji zgodnie z najnowszym do tego systemem. No ale co do konkretnego przykładu studia Epic, tu jest kolejny problem nowy UT jest po prostu kiepski (więc jeśli ktoś nie wtopi kupując odrazu to nie kupi wcale. . .

    • No ale co do konkretnego przykładu studia Epic, tu jest kolejny problem nowy UT jest po prostu kiepski (więc jeśli ktoś nie wtopi kupując odrazu to nie kupi wcale. . .

      Kiepski to za mocne określenie ,ale niestety odstaje od swoich poprzedników. Jakoś brak mu tego klimatu. I po raz kolejny ponarzekam na jego interfejs – dlaczego nie zrobili uwindow v2 lub wykorzystali tego z ut2004 ??!!. Czemu gracze PCtowi musza cierpieć przez to że były one niewygodne dla padów ? Zresztą, że interfejs był kiepawy przyznali jakiś czas temu nawet ludzie z Epic – więc coś musi być na rzeczy , nie ? :]PS. Takie jedno moje (długie) przemyślenie odnośnie singla do UT. W UT1 była standardowa drabinka z botami i po pucharze za każdy zakończony tryb – rozwiązanie OKW Ut2004 była już bardziej rozbudowana drabinka – kupowanie zawodników, wyzwania rzucane innym drużynom ,zarabianie kasy – moim zdaniem bardzo fajna zabawa. A w UT3 ? Jakaś pseudo kampania z przerywnikami filmowymi i historią która do GOW czy jakiejś innej gry by może pasowała ale do UT ? Odparcie inwazji obcych poprzez zbieranie flag ? Ponoć było to zrobione z lekkim przymrużeniem oka ale to krok wstecz w stosunku do UT2004. A mogło być znacznie lepiej : Przerywniki filmowe – ok ale takie jakie widziałem na trailerach do Unreal Championship 2 – czyli pokazujące historię drużyn czy osób biorących udział w turnieju. Może jakieś osobiste porachunki etc. ale wszystko w formie takiego futurystycznego sportu. Bardziej rozbudowane zarządzanie drużyną – więcej statystyk , różne turnieje odbywające się równocześnie. Tak żeby nie dawać jednej drabinki i koniec ale coś na kształt rozgrywek piłkarskich (sic ! :]) – mam nadzieję że łapiecie o co mi chodzi. To nie wymagało by wcale więcej pracy niż ta cała pseudo kampania a dawało by wiele więcej zabawy. Jak pierwotnie zapowiadano UT3 (wtedy jeszcze UT2007) myślałem że taki kierunek obiorą – przynajmniej tak to widziałem widząc ewolucję singleplayera na linii UT1->Ut2004->UC2. Ale niestety chłopaki mieli inną wizję . . . . 🙁

  11. No cóż grafika śliczna, ale jak chłopaki wyżej piszą grywalność pozostawia wiele do życzenia. Niech twórcy ugryzą się w brodę i następnym razem posłuchają próźb graczy. Na dzień dzisiejszy to kolorowa papka bez smaku. Dziękuje za uwagę 🙂

  12. Kupiłem UT3 bo jestem fanem serii, żeby nie było że mam pirata. Gra zawiesza komputer za każdym razem gdy odpala się wstawka filmowa (spatchowana do 1. 1 też). Nie interesuje mnie szukanie rozwiązań na google, powinienem otrzymać pełnowartościowy towar (nie mam problemów z jakąkolwiek inną grą). „One ” ma rację co do kluczy, to nie jest stosunek 1:1. Dodam jeszcze tylko że jeśli gra kosztuje 50$ to na pewno nie jest kwota która trafia do developera, może z 30% dostają, reszta zabierają sklepy, pośrednicy, podatki i marże. Menu jest tak toporne że aż szkoda o tym pisać, powinni zrobić moda ‚classic menu’ lub dodac taką opcję.

Skomentuj Wojciech Borowicz Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here