Wśród wielu pozycji zapowiedzianych na najnowszą konsolę Microsoftu kryje się niejedna perełka. Gatunek RPG (tych zachodnich, nie japońskich) zdominował jednak jeden konkretny tytuł. Jest nim Mass Effect. Przeczytajcie nad czym obecnie pracują ludzie stojący za takimi hitami jak Knights of the Old Republic czy Jade Empire.

Mając w ręku dane techniczne wszystkich nowych konsol, możemy wreszcie przyjrzeć się nieco bliżej temu, co tak naprawdę oznacza nowa generacja i które z jej wcieleń: X360, Wii czy PS3, zasługuje na to miano najbardziej.

Za każdym razem, gdy jedna generacja konsol zostaje zastąpiona następną, patrząc na wchodzące na rynek platformy nie sposób nie zadać sobie pytania, która z nich wygra tym razem, która okaże się najlepsza. I chociaż każdy z nas ma swoje preferencje, skłaniające jego uwagę w stronę jednego z obozów – Sony, Nintendo czy Microsoftu – nowym systemom zawsze warto przyjrzeć się nieco bliżej, by przeniknąć przez gąszcz bełkotu promocyjnego i dowiedzieć się, co tak naprawdę siedzi w nowej jakości.

Czy konsola SONY faktycznie jest aż tak potężna?

Jak czytać specyfikacje konsol? Które dane są istotne? I co oznaczają? Są to pytania, na które nigdy nie uzyskacie jednoznacznych odpowiedzi. Z danymi technicznymi sprzętu jest jak z wynikami sondaży przedwyborczych. Każdy z producentów będzie przekręcał je na swoją korzyść, próbując udowodnić przewagę nad konkurencją. Zsumuje jedne liczby, podzieli inne, tylko po to, by ukryć słabości i wyeksponować atuty.

Co tak naprawdę siedzi we wnętrzu Wii?

Warto zauważyć, że ponieważ Microsoft jako pierwszy podał specyfikację swojej nowej konsoli, to właśnie ona stała się mianownikiem dla pozostałych konkurentów. Dlatego też, idąc chronologicznie, to właśnie kremowa 360-tka będzie stanowić podstawę, odnośnik dla naszych dalszych porównań. I jeszcze jedno – dane dotyczące Wii są mocno poszarpane, bo Nintendo nie podało oficjalnie wszystkich informacji. Firma z Kyoto od dawna zarzeka się, że nie zamierza podawać oficjalnej specyfiki Wii i większość danych to mniej, lub bardziej wiarygodne spekulacje.

Procesory

X360 zasilany jest przez jeden, trzyrdzeniowy procesor oparty na architekturze PowerPC. Co ważne, każdy z jego rdzeniów potrafi obsługiwać naraz dwa wątki, co w sumie daje sześć wątków jednocześnie. Dodatkowo, żaden z rdzeni nie jest dedykowany do wykonywania określonych tylko operacji, przez co bardzo łatwo w pełni wykorzystać moc całego układu

Siłownia Wii nazwana „Brodway” pracuje rzekomo z prędkością 729 MHz

Serce PS3, słynny Cell, zbudowany jest z kolei z aż ośmiu osobnych procesorów, które są jednak zaprojektowane do wykonywania określonych zadań. Tylko jeden z nich jest uniwersalny, o generalnym zastosowaniu. Dlatego też, chociaż łączna moc układu PS3 jest szatańska, to jednak łatwo może gubić się z powodu niemożności swobodnego zarządzania pracą poszczególnych układów oraz mniejszej ilości pamięci cache. Oba procesory taktowane są za to zegarem 3.2 GHz. Siłownia Wii nazwana „Brodway” pracuje rzekomo z prędkością 729 MHz.

Jak więc porównać procesory? Z pewnością ten w Wii jest najsłabszy, zdecydowanie odstając od pozostałych systemów. Jego całkowita moc ma być porównywalna do trzech połączonych GameCube’ów. Więcej kłopotów sprawia za to określenie pierwszego miejsca. Zważywszy, że układ X360 posiada pewne instrukcje, które Cell musi dopiero emulować (np. dot products, które Sony mocno przesadnie liczy jak oszalałe) marnując część mocy, może okazać się, że w praktycznym zastosowaniu na grach, obie konsole będą sprawować się bardzo podobnie. Jednak stawiając na jednego zwycięzce w tej kategorii, będzie to mimo wszystko Sony. Chociaż minimalnie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

17 KOMENTARZE

  1. o kur%#$ czemu artykuły piszą osoby nie znające się na sprzęcie. „Jej przepustowość osiąga ponad 250 GB/s dając totalnie około 270 GB/s łącznej przepustowości pamięci. Ta sama liczba dla PS3 wynosi pięciokrotnie mniej, chociaż z uwagi na odrębną architekturę pamięci eDRAM zabieg sumowania przepustowości nie jest dokońca uczciwy. ” w sumie już wcześniej były głupoty. Ta pamięc nie jest dla tekstur to raz. Dwa jest to przepustowość wewnętrzna tej „pamięci”, bo tak na prawdę tu nakładane są różne koncowe efekty w tym FSAA. W tych 10MB może się co najwyżej zmieścić cała ramka 720p i to bez FSAA. Ludzie nawet nie czytajcie tych głupot raz, że to fantazja kogoś, kto nie wie o czym pisać. http://www.beyond3d. com/articles/xenos/index. p. . . brabiany. Tak pozatym to nie moc stanowi o wygranej konsoli lecz gry.

  2. Kobieto. . . nie wiedziałem, że zwracasz się do matki w komentarzach. . . cóż, powoływanie się na bzdury to fajna rzecz, gdy się nie rozumie tematu.

  3. a ja tam nie rozumiem czego sie czepiacie – bardzo fajny artykol, przynajmniej inny niz cala reszta gdzie pelno cyferek wykresow i „dziwnego jezyka” 😉 o ile sam lubie poczytac te cyferki to niektorzy wola wlasnie bardziej „ogolne” podejscie do tematui bardzo dobrze ze mozna i cos takiego znalezc

  4. Arturnow, w tym byl pomysl na artykul zeby pokazac ze wszystkie te liczby mozna roznie interpretowac. Powolalem sie na raport jeden grupy specow. Podkreslilem ze to troche glupie. Bardzo ciesze sie, ze wywiazuje sie nam dyskusja 😀

  5. Nie można niczego różnie interpretować. Rzeczy w tym, że wnioski dotyczące wydajności oparte są na fikcji literackiej. Wytłumacze Ci to prosto. Powiedzmy, że zbudowałeś sobie drogę 100 km ale co z tego, że na odcinku 5km jest 10 pasmowa, jak reszta to jeden pas?

  6. Arturnow, wniosek o ktory Ci chodzi oparty jest na raporcie ludzi z MS. Dostales linka wczesniej. Po meczacym Cie fragmencie w tekscie napisalem, ze to co zrobili to przekret interpretacyjny. W czym problem? Nie mozesz przezyc, ze ktos napisal cos z czym sie nie zgdzasz? I to nawet nie moj poglad, tylko MS. SKRYTYKOWANY!

  7. A poza tym. . . 😀 Filozofia eDRAMu GPU jest wlasnie taka zeby uniknac waskich gardel. Chociaz gdzies tam przepustowosc zawsze spadnie. Wiec z ta autostrada to wlasnie chodzilo o jej unikniecie. Tylko czy naprawde kazdy chce czytac tak techniczne teksty pelne zargonu?

  8. Do autora: dobry text mi tam sie podobal. Po za tym jak ktos tu juz napisal, dobrze ze nie ma tylu „cyferek”, bo pradwde mowiac jak bede chcial poczytac cyferki czy jakis belkot technikow to odwiedze jakis serwis ktory tym sie zajmuje.

  9. Nie mam pojęcia co oznaczają te wszystkie cyferki i przepustowości. Co więcej podejrzewam, że mało kto na świecie po obejrzeniu sobie specyfikacji tych konsol potrafiłby powiedzieć która może być lepsza. Z moich obserwacji wynika, że procesor procesorowi nierówny czego najlepszym obrazem jest porównanie choćby Athlona64 i Core Duo do Pentiuma 4, ale nie wiem dokładnie czym to jest spowodowane. Wiem jedno. To, że każda konsola jest budowana w inny sposób i w inny sposób się ją programuje spowoduje, że dostaniemy gorsze pod względem dopracowania gry, albo będziemy musieli na nie dłużej czekać. Dlaczego? Są dwie opcję: 1) gra jest robiona na jedną platformę – oznacza to, że producent już na początku zawęża grono potencjalnych odbiorców, co przekłada się na mniejsze planowane zyski, co przekłada się na mniejszą ilość pieniędzy włożoną w produkcję danej gry (a pieniądz to albo ilość programisów, albo czas produkcji, albo licencje)2) gra jest robiona na wiele platform – oznacza to, że producent najprawdopodobniej będzie musiał zrobić grę gorszą pod względem technicznym, ale taką, którą będzie można łatwo zaadoptować na inną platformę. Inaczej mówiąc nie wykorzysta pełnej mocy danej konsoli.

  10. „IBiorąc pod uwagę surową mocj ” – korekta w tej linijce chyba trochę przysnęła ;)Do autora: fajny artykuł porównawczy. Chociaż za krótkie 😛 Przydałoby się wspomnieć jeszcze np. o „zadyszce” X360 w 1080p. Widać, że Wii odstaje i to mocno. Tak jak już ktoś wyżej wspomniał. Liczą się gry i to one zadecydują o sukcesie konsoli. Tutaj XBOX360 już teraz odniósł sukces. Mnie to nie dziwi. Wszak ma rok zapasu w stosunku do konkurencji. Sony także da sobie rade. Finale, MGSy i inne klasyki na pewno sprzedadzą dobrze PS3. Zagadką dla mnie jest Wii. Żeby potem szefowie Nintendo nie powiedzieli: „What where wii thinking”? 😉

  11. Dość kontrowersyjne są artykuły na temat konsol. Czytałem ostatnio podobny na zagranicznej stronie, i wiele informacji się nie zgadza z tymi podanymi tutaj (oczywiście nic nie sugeruję, bo nie mam do tego żadnych podstaw). „mocniej z niczy innym niż słynnym”, błąd w artykule.

  12. Artykuł bardzo ogólny. Dla tych co się znają wiele nie wniesie ale np. mi trochę objaśnił sprawę chociaż nie jestem dokładnie tego pewien – czytając komentarze innych userów.

Skomentuj JJ Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here