Nawiązując do artykułu Andrzeja – „Rewolucja w twoich rękach”, spróbuję odpowiedzieć na pytanie, czy faktycznie Sony i MS, inwestując w fundament w postaci potężnego zaplecza obliczeniowego strzeliło sobie w nogę? Nie sądzę. Można nawet powiedzieć, że Nintendo przebadało dla Sony i MS rynek – za darmo. Teraz wystarczy wziąć pomysł, poprawić go, dodać swoje koncepcje, podpiąć do Xboxa 360, czy PS3 i mamy wszystko w jednym. Genialną fizykę, grafikę, no i kontroler. Wii zostanie tylko kontroler, który do tego, nie będzie miał zbytnio szans podskoczyć nowym, bardziej rozwiniętym „konkurentom”. Dla mnie prawdziwym „sprzężeniem zwrotnym” stanie się zaawansowana fizyka połączona z urządzeniem dającym kontrolę nad tą fizyką, a przede wszystkim pozwalającym ją poczuć – dosłownie. W przypadku Wii mamy paradoks – konsola, która ma być reprezentantem „fizycznego” kontaktu z wirtualnym światem, nie będzie w stanie policzyć prawdziwej fizyki. Bynajmniej, nie mówię tu o odbijaniu piłki tenisowej, czy kuli bilardowej.

Jestem fanem gier samochodowych, ale tych bardziej „fizycznych”. Do grania niezbędna jest mi kierownica z pełnym Force Feedback’iem, oraz dużym promieniem obrotu. Wbrew pozorom, różnice w tej materii między liderami – czyli Xbox 360 i PS3, są duże. To co można zaobserwować już dzisiaj – Sony stawia na „otwartość” – Xbox 360 zamyka się w sobie. Przykład? Weźmy najnowszą kierownicę Logitech G25 – świetna zabawka, a nawet coś więcej. To jest prawdziwy wirtualny kontroler. Nie da się do niego porównać Wii, czy Sixaxisa. Siadając przed wielkim TV, wciskając pedał sprzęgła, czuję się jak w prawdziwym samochodzie. Co ciekawe – o ile np. starsza część rodziny nie dałaby się w żaden sposób namówić na wzięcie do ręki pada od Xboxa, to do kierownicy dopychał się nawet mój ojciec. Jeździł ze 2 godziny – non stop. Człowiek w wieku 60 lat siada do konsoli i świetnie się przy tym bawi? Niemożliwe? A jednak…

Nie przypominam sobie, żeby gdziekolwiek, czy kiedykolwiek w coś zagrał. Cudem jest, że pogodził się z użytkowaniem komórki. Co to oznacza? Być może mamy tu jasny dowód na istnienie korelacji między prostotą obsługi, a oporami starszego pokolenia do nowych cudów techniki. I może nie trzeba tu dorabiać nieziemskiej, wręcz metafizycznej teorii o wrodzonej niechęci do komputerów?

Ale nie o wrażeniach i metafizyce chciałem tu pisać, a o otwartości, a raczej „zamkniętości” nowego Xboxa. Nie podłączycie do niego żadnej innej kierownicy, niż tylko specjalną, dedykowaną Wireless Racing Wheel. Powiecie, że jest dostępny na rynku Logitech DriveFX – ale ja odpowiem – bez Force Feedbacku (tylko tzw. Axial Feedback – coś na wzór wibratora). Nowa Forza 2 musiała iść w ślady wielkiego sponsora i oczywiście nie wspiera niczego poza jedynym słusznym kontrolerem MS. Nie skorzysta z najlepszej kierownicy na świecie (G25), mimo że według dosyć wiarygodnych źródeł, taki support wczesna wersja posiadała. Dlaczego? Wiadomo – trzeba sprzedać nową kierownicę MS.

Powiem szczerze – nie mam nic przeciwko wolności na tym rynku. Uważam także, że to co robi każda prywatna firma to tylko i wyłącznie jej sprawa. W tym wypadku – zirytowałem się. I nie chodzi mi zupełnie o dodatkowy wydatek w postaci kolejnej kierownicy, ale o problem kabli, przestrzeni, a co najgorsze – logistyki, czyli odkręcania i przekładania kierownic. Do tego trzeba sobie jasno powiedzieć, że daleko kierownicy MS do G25. Czego brakuje? Rewolucyjnego, nowego FF z dwoma silnikami, 900 stopni obrotu, skórzanego obicia (naprawdę istotne), metalowej konstrukcji obręczy i pedałów, sprzęgła, 6 biegowej skrzyni w systemie h-shift, i paru innych mniej istotnych rzeczy.

Podsumowując – najnowsza kierownica Logitech G25 działa ze wszystkim, poza MS Xbox 360. W obliczu nadchodzącej Forzy Motorsport 2, to katastrofa. Miała być nowa generacja, a jest tylko kolejny monopol.

A jak sytuacja ma się w przypadku Sony PS3? Bardzo dobrze. Mimo wielu plotek w światowym Internecie – Force Feedback działa świetnie, a sama G25 jest już supportowana przez istniejące gry. NFS Carbon korzysta nawet ze sprzęgła i skrzyni biegów w systemie H-Shift (czyli przełączamy biegi, jak w prawdziwym samochodzie). Co do GT HD sytuacja jest bardziej skomplikowana. Okazuje się, że wersja Japońska obsługuje FF, natomiast EU i USA nie. Dobre, co? Prawdopodobnie chodzi o wcześniejszy problem z licencją. Ważne jest to, że najnowsza, europejska wersja GT HD Concept 2.0 na kierownicy G25 sprawuje się rewelacyjnie. Nie ma co prawda sprzęgła i H-Shiftingu, ale i tak przyjemność jest nieziemska.

Poniżej możecie zobaczyć, jak wygląda zabawa z taką kierownicą w GT HD i NFS Carbon na PS3, a także RBR na PC.

Oraz więcej przykładów – Kliknij tutaj.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

57 KOMENTARZE

  1. Ja mam kierownice do mego PS2. . . Musze przyznać że jazda jest naprawde przednia, ale i dość trudna. Warto się jednak pomęczyć dla tego feel’a!

  2. Sprawa z kierownicą do MS wygląda troszkę inaczej niz jest to opisane w powyzszym artykule , ponizej wklejam fragment z wywiadu jaki przeprowadził IGN z developerami Forzy:IGN: Czy będzie support dla prawdziwego force feedbacka w Forzy 2? Hardcore’owi fani wyścigów opłakują brak prawdziwego force feedbacka w pierwszej Forzy, który był ograniczony przez brak porządnej kierownicy z prawdziwym force feedbackiem. Czy Forza 2 będzie pozwalala na support kierownicy przez USB (tak jak doskonałe kierownice Logitecha) aby umożliwić prawdziwy force feedback? Czy może kierownica Microsoftu będzie miała force feedback równy temu, co gracze mają na innych systemach?Dan Greenawalt: Tak, Forza Motorsport 2 i Xbox 360 będą obslugiwac pelny force feedback. Pracujemy z wewnętrznym studiem Microsoftu odpowiedzialnym za hardware, aby stworzyć prawdziwą kierownicę z Force Feedbackiem, która będzie również bezprzewodowa. mamy też wiele prototypów kierownic od teamów 3rd party z którymi się konsultujemy. ———koniec cytatu————Po prostu trzeba poczekać

  3. Mogliby zrobić kontynuację RBR, bo zaczyna mi się już nudzić. 😉 Dziwne jest to, że pomimo wieku tej gry nadal moim zdaniem jest niedościgniona w dziedzinie fizyki.

  4. W przypadku urzadzen zewnetrznych Micro faktycznie dali pupy dosc konkretnie i zostawili graczy na lodzie, zmuszajac ich do kupna jednego, konkretnego gadzetu i to sporo gorszego od jego odpowiednika ze stajni Logitech. Tymbardziej zal, ze jak patrze na te filmiki, to az chce sie zasiasc za taka kierownica podlaczana do sporego TV’ka i sprawdzic to na wlasnej skorze 🙂

  5. Szpynda – ale predzej czy pozniej Microsoft i tak bedzie musial zezwolic na korzystanie z zewnetrznych urzadzen robionych przez firmy trzecie, jesli chce sie wciaz liczyc. Musza dac mozliwosc korzystania wlasnie z takich kierownic, bycmoze wolantow jesli wyjda odpowiednie gry no i przede wszystkim zewnetrznych dyskow 🙂

  6. siergiej jak widzisz mija 1,5 roku od premiery X0 i nic się nie zmienia. M$ jest aż tak pazerne?Jak zobaczyłem kierę w działaniu to nie wyobrażam sobie nic innego w grach. We mnie stracą klienta właśnie przez brak obsługi TAKIEJ kiery. Wyobrażasz sobie DIRTa z czymś takim?Kupię PS3, jak babcię laczkiem,tylko dla tej kierownicy.

  7. @5 Azakiel, znam ten wywiad, a moje informacje czerpię z ostatnich postów z forum oficjalnego Forzy, gdzie potwierdzono już ten fakt – nie będzie wsparcia dla Logitech G25. Zadziała każda kierownica, ale nie z FF. Jest to ewidentne zagranie mające na celu sprzedanie kierownicy bezprzewodowej MS, która pojawi się „na dniach”. Zresztą – sami tu wyraźnie przyznają, że pracują z MS nad bezprzewodową kierownicą. Mowa o wspomnianej przez mnie MS Wireless Racing Wheel. Kierownica dobra, ale daleko – bardzo daleko jej do tego, co prezentuje G25. Właśnie znalazłem rozwiązanie problemu – dlaczego Forza i MS nie wspiera kierownic Logitech i skąd takie problemy z FF. Wpiszcie w google „immersion+Microsoft”, a potem „immersion+logitech”. I wszystko jasne. 🙂

  8. Jeszcze raz zaakcentuję – sprawdźcie te dwa zestawy słów w google, co podałem powyżej. Naprawdę wtedy wszystko staje się jasne. Sony

  9. Piękny trop znalazłem. Zobaczcie to: http://en. wikipedia. org/wiki/Immersion_v. _Sony http://biz. yahoo. com/prnews/070301/sfth075.html?. v=79Teraz wiadomo, czemu nie ma wibracji w padzie PS3 oraz czemu nagle ma się pojawić nowy pad. 🙂 Wyjaśniła mi się także sprawa braku supportu Force Feedback w pierwszych wersjach gier dla PS3. Dopiero do stycznia 2007 Sony oficjalnie weszło w deal z Immersion, właścicielem patentu. Do tego Sony blisko pracuje z Logitechem. Ciekawa jest ta firma Immersion. Żerują zdrowo na patentach.

  10. @ 14 Bebzon – nie czytałeś dokładnie. Wyraźnie pisałem, że Logitech ma tę kierownicę dla Xbox 360, ale nie jest to kierownica Force Feedback. A to dwa różne światy. W tym wszystkim pomieszane są interesy co najmniej 4 firm (Immersion, Sony, MS, Logitech). Ciekawe, co z tego wyniknie. Na razie najlepiej wypada jednak Sony ze swoją PS3. O ile w przypadku akcesoriów dla Windowsa MS dobrze się dogaduję z Logitech, to w przypadku akcesoriów dla Xboxa nie jest im po drodze. Prawdopodobnie głównym powodem tej sytuacji jest właśnie Immersion.

  11. Co do tego wywiadu którego fragment zamiesciłem wyzej to chyba był przprowadzony pózniej (tzn po wypuszczeniu na rynek kierownicy MS) wtedy wychodziłoby na to ze wraz z premierą Forzy wejdzie na rynek drozszy model kierownicy MS . Zaś co do obecnej kierownicy MS to juz zgłupiałem nie wiem czy ona ma Force Feedback a jesli ma to jaki (to ze nie ma sprzęgła i biegów takich jak g25 to wiadomo) . . . czytałem na necie ze ma FF ale ten uaktywnia się jak podłączymy kierownice do zasilacza . Ponizej wklejam fragment tekstu z netu o FF w tej kierze:———————–Force Feedback For the WinOk, now onto Force Feedback. Force Feedback is offered in the Microsoft Wireless Racing Wheel (when you plug it into the wall) as well as many other PC and console racing wheels. Depending on the wheel, the feedback itself is created by one or more electric motors in the wheel base that can provide dynamic and real-time torque on the wheel in either a clockwise or counterclockwise direction. Force Feedback can also be used to resist the player’s inputs like a damper. This is different from a “rubber-band” wheel, such as the MadCatz MC2 360 wheel which only provides centering force using a static mechanism such as a rubber-band or spring. ————————————— ncały artykuł jest tutaj: http://forzamotorsport.net/news/announcements/feedback. htmsam juz nie wiem co o tym myslec

  12. Bałbym się używać takiej kierownicy. . . po kilku godzinach gry mógłbym szybko spowodować wypadek prawdziwym samochodem, szczególnie że „Pan” na filmiku kręci przy prędkości grupo ponad 100 km/h kierownicą jak na placu parkingowym. Trochę mi się to nie podoba.

  13. Azakiel – Ta kierownica ma FF, inaczej realizowany, ale ma. Ma też bardzo wyraźną strefę „śmierci” – jest dobra, ale jak na poprzednią generację. Do G25 nie umywa się pod żadnym względem.

  14. Patrząc na filmik z konsoli i na ten z PC nie da się odmówić tej pierwszej zdecydowanej przewagi. HD i te kilka procesorów robi swoje. . .

  15. @20 Musio3 – widać, że kolega nigdy nie uprawiał „driftingu”. Tak to wygląda w rzeczywistości i nie ma w tym grama „nierealizmu”. Ja ze swojej strony mogę powiedzieć, że ten Pan słabo macha kierownicą, dlatego daleko mu do czołówki. Na youtube można znaleźć gościa, który wykręcił pierwsze miejsce w driftingu GT HD. Szok, masakra. A jak w realu wygląda – możesz porównać z tym filmem 🙂 http://www.youtube. com/watch?v=Kjaxez9OIX8PS. Co do jazdy prawdziwym samochodem, to od kiedy mam tę kierownicę, zauważyłem u siebie dziwne eksperymenty w realu. Chyba jest coś na rzeczy. 🙂

  16. Są już takie petycje. Wg mnie może być tak, że po 6 msc od premiery kierownicy MS i Forza pojawi sie update, po którym kierownica zadziała. Na obsługę tej kierownicy na starcie, czytając forum developerów, nie ma co liczyć. NIE i koniec – taka argumentacja.

  17. Skoro Nie i Koniec mówią developerzy. To ja im też mówię NIE i KONIEC. Zaczekam z kupnem do momentu odpowiedniej aktualizacji. Jeśli nie to mówię PA! i kupuję PS3 i GT5 oraz inne ścigałki.

  18. No i dzisiaj sobie pojeździłem znowu w GT HD i G25. To jest jednak niesamowity produkt. Paradoksalnie, przez to, że jest jeden tor, to nie mając wyjścia musiałem się skupić na samej przyjemności prowadzenia i bicia rekordów. Dzięki temu znalazłem w sobie nową przyjemność. Wkręciłem się na maxa. Jestem w rankingu światowym jakoś 160. Czas 1:16 (z hakiem). Niestety, nie mam jak teraz dokładnie sprawdzić, a nie wiem, czy ranking jest dostępny z poziomu WWW. Zejście do 1:14 zapewni mi wejście do pierwszej dziesiątki. Pierwsze miejsce to 1:12 – hardcore – trudno uwierzyć, ale nagrane są replaye i można zobaczyć. Niesamowite. Nie wiem, jak to jest realne. Jeżeli uda mi się wejść do pierwszej setki to będzie już rewelacja. Ale czuje, że mogę o 2 sekundy sprawę poprawić – chociaż teraz walczę na poziomie dziesiątych części sekundy :)Czy ktoś z was jeździ w GT HD? Potrzebuję bezpośredniego konkurenta 🙂

  19. A mogę prosić o wysyłkę tego maila jeszcze raz, bo nie bardzo wiem o co chodzi. Ostatnio mieliśmy małe problemy z serwerami, więc może jednak nie dostałem? http://gt. hobby-site. com/Jednak znalazłem rankingi internetowe. Super 🙂

  20. Dan Greenawalt: Tak, Forza Motorsport 2 i Xbox 360 będą obslugiwac pelny force feedback. Pracujemy z wewnętrznym studiem Microsoftu odpowiedzialnym za hardware, aby stworzyć prawdziwą kierownicę z Force Feedbackiem, która będzie również bezprzewodowa. „również bezprzewodowa” czyli nie miał na mysli obecnej kierownicy MS tylko jakąś nową. . . trzeba poczekać

  21. Czekać można, ale mi chodzi o coś innego, że G25 nie zadziała na Xbox 360. Przypominam, że ta kierownica to już standard w top klasie. Nie wierzę za to, żebym mógł nową kierownicę do MS podpiąć do PS3. Czyli nadal problem – 2 kierownice w pokoju.

  22. Fajna zabawa, mgr obronie w lipcu i zainwestuje w taki sprzet. Lepiej szaleć na witualu niz w realu i komus wjechac w dup. . . e. Zastanawiam sie czy wogule ktos uzywal spzregla do zmiany giegow i tylko sobie ruszal galka, czy jednak jest wymuszone przez program (grę) wciśnięcie sprzęgła.

  23. W GTR2 nie ruszysz bez sprzęgła. Gaśnie samochód i skrzynia się może zepsuć 🙂 W NFS sprzęgło działa, ale nie musisz go wciskać, żeby zmienić bieg – kiszka. W ogóle w NFS obsługa takiej kierownicy jest, delikatnie mówiąc, średnia. Ale to zapewne przez to, że fizyka tam jest bardzo umowna. Jeździłem z tą kierownicą podpinając do mojego Mac Pro z zainstalowanym Windowsem. Kupiłem specjalnie na tę okazję parę gier:1. GTR2 – nieźle, ale dla mnie coś nie gra. Chyba przesadzono z realizmem, który przestał być realizmem. Być może, jak się poustawia milion rzeczy, to wtedy będzie ok, ale ja na razie nie mam siły. 2. Toca 3 – mam patch, który daje obsługę zmieniania biegów normalnie (nie sekwencyjnie). Działa, ale nie podoba mi się, jak tam pracują obroty. Nie reaguje to wszystko tak, jakbym chciał. W każdym razie FUN jazdy ze sprzęgłem i biegami jest przedni. Jednak lepiej to wszystko pracuje w GTR2 niż w Toca. 3. GT Legends – podobno fajnie, nie zdąrzyłem jeszcze zainstalować. Jezu – to kosztuje jakoś 20 zł :)4. Test Drive Unlimited – też jeszcze nie odpakowana, ale mam nadzieję, że korzysta z kierownicy. Inaczej się wkurzę ;)Podsumowując – przykro mi to powiedzieć, ale żadna z powyższych gier nie daje mi takiego realnego feellingu jak GT HD. Nie wiem, z czego to wynika. Może z tego, że tam siędzę przed 40″ LCD? Naprawdę, zupełnie inna bajka. Sprawdziłem też na innych osobach – doświadczonych kierowcach. W GTHD odpalasz furę i jedziesz. Każdy kierowca spokojnie sobie radzi, bez problemu. Oczywiście osoby, które nie jeździły nigdy samochodem mają typowy obiaw „od lewej do prawej”. Nie jest tak, że każdy sobie pojedzie – nie. Tylko ten, co potrafi prowadzić. Czyli tak, jak w prawdziwej furze. W GTR2 biorę normalny samochód i ja sam mam problem z jego prowadzeniem. Zachowuje się jakoś dziwnie. Tak samo inni. Trudno wejść w zakręt nawet z małą prędkością. To nie jest realizm, a na ustawianie miliona parametrów nie mam siły. Chce na razie odpalić furę i sobie jeździć. W tej grze nie jest to łatwe. Jeżeli w GTHD miałbym działające sprzęgło + H-shifting, to jestem w raju. A jak wiadomo, G25 kierownica z przyległościami będzie flagowym produktem do GT 5.

  24. A jednak, wygląda na to, że Test Drive na PC wykorzysta kierwonicę jak należy. Zanosi się wypas :)”New Hardcore Mode: Available in free-ride and multiplayer challenges, simulation mode will expand the experience for players looking for ultra-realistic driving for both cars and bikes. For the cars, telemetric data shows the actual physics modelled on real life parameters (independent grip for each tyre, weight transfer with G-meter, suspension, etc). Adapted to steering wheels and the standard controller, the hardcore mode shows drivers exactly where they succeed and where they need to improve, pushing their driving skills and the vehicles to the very limits;”

  25. Patrzcie:”TDU offers full support for the Logitech’s G25, including support for H-type shifter and clutch. „No to sobie dzisiaj pospałem! Instaluję TDU 🙂

  26. adam -> Kup sobie rFactor. Nigdy nie jeździłem tam na kierownicy takiej klasy, ale na gorszych jest bradzo fajnie. Z tego co widziałem w ustawieniach jest tam normalna zmiana biegów (nie sekwencyjna) i sprzęgło. Do gry polecam oczywiście mod CDTP 2005. Jeżeli nie odpowiadają Ci klimaty F1 to chyba są jeszcze inne bardzo dobre modyfikację.

  27. „No to sobie dzisiaj pospałem! Instaluję TDU :)”ROTFL. Tak z ciekawości się spytam. Zarwaliście kiedyś nockę przez jakąś grę? Adam niech się wypowie jutro 😉

  28. Bo to raz? Stary. . . zdarzało się. Całe szczęście, nie muszę wstawać na 6 rano żeby pekaesem do roboty dojechać 😉 To wielki plus. . .

  29. cala ta historia z G25 i Xbox’em to zenada – oczywiscie jesli chodzi o M$. Mam ten wynalazek M$ i powiem tylko, ze nie ma porownania nawet z moim juz kilkuletnim Driving Force Pro. Oczywiscie ma pelne FF ale same kolko jest w moim odczuciu duzo gorsze no i nie ma ZADNEJ galki zmiany biegow co jest tragedia. Kupilem okazyjnie (60%) ceny ale bede sprzedawal. Zreszta powiem szczerze, ze dziwi mnie w tym watku jedno – nikt nie wspomnial Live for Speed, tylko 1 osoba wspomniala nFactor i tez niewiele tu o RBR (swoja droga niezly przejazd. . no do czasu :P). Nie wspomne juz nawet o tym, ze w ogole nie pojawil sie tu GTR2 !!Jesli szukamy realizmu w wyscigach to tylko te gry wchodza w gre. NFS, nie zartujmy. TDU – kolejna porazka. Kolejna kwestia (imo majaca ogromny wplyw na realizm) to fakt, ze wiekszosc gier na konsole nie ma widoku z kabiny !! To jest totalny kretynizm. Czytam o Forza 2 i tam mi slodza, ze bedzie tryb hardcore i wszystko bedzie idealnie odwzorowane – ok, ale czy ja jezdze samochodem siedzac na dachu albo na masce? Jak do cholery mozna zrezygnowac z kamery z kokpitu?! Po co mi 300 samochodow?! Ja tam bym wolal 30 z dokladnym odwzorowaniem wnetrza. Dla mnie jest to niewybaczalne i wlasnie dlatego az tak bardzo sie nie smuce tym brakiem supportu G25 dla X’a. Jest duzo dobrych wyscigow na PC, ktore mi wystarcza. Oczywiscie chcialbym i to bardzo miec mozliwosc podpiecia G25 do 360ki. btw. jak ktos chce kupic DFP albo Wireless Racing Wheel dla X’a (obie kierownice stan idealny) to walic mi wiadomosc 😉

  30. Chrub – pisałem przeca o tych grach. Na tę chwilę, najlepiej wypada jednak chyba rFactor – z tych gier stricte symulacyjnych. Ale i tak wszystko na głowę biją odczucia z prowadzenia samochodu w GTHD. Ja nie wiem, jak oni to zrobili, ale tam ta kierownica tak pracuje, że czuje, co się dzieje z kołami i ich przyczepnością. Mimo, że nie ma jeszcze supportowanych efektów nawierzchni (np. deski na mostku), to same siły działają perfect. Naprawdę Cherub – wiem, że to brzmi niedorzecznie, ale mówię to naprawdę obiektywnie. Z samym widokiem z kabiny mam pewien problem. Tzn. niby jest realistycznie, ale kiedy jeżdżę na 40″ ekranie, siedząc blisko, to mam to wrażenie rozglądania się. Jeżeli mam kokpit, to on w sposób nienaturalny mocno ogranicza mi ten widok. Sam nie wiem. . . Dobrze jak jest, ale nie przeszkadza mi aż tak bardzo jak tobie. Testując kierownicę z różnymi grami ranking ustawia się następująco:1. GTHD – po prostu sam miód – przyjemność prowadzenia, ekspresja wrażeń!2. rFactor – przy okazji, zaskakująco dobra grafika, świetnie to wszystko działa, kierownica sama się ustawia, etc. 3. GTR2 – na początku wrażenie przegięcia z symulacją. Robie kolejne lekcje i to ma swój sens. Jest bardzo trudna i dobrze. Może dać sporo satysfakcji, ale tu już nie ma jednak tego feelingu, jak w prawdziwym samochodzie. To tylko moje zdanie oczywiście. Im więcej pogram, tym bardziej mogę zmienić zdanie. 4. GT Legends – nieźle, ale za mało jeździłem, żeby coś powiedzieć5. TDU – niby chwalą się, że gra robiona pod kierownicę G45, ale coś tu nie gra. Bardzo dziwnie się zachowuje. Poświęciłem 2 godziny na strojenie kierownicy i nie uzyskałem dobrego efektu. Poza tym – słabo to wszystko prezentuje się od strony SIM. 6. Toca 3 – to jakiś żart jest. Wg mnie same dno. . . Teraz zasysam Live For Speed – zobaczymy jak ona się prezentuje od strony wrażeń z prowadzenia samochodu. Pamiętajcie, że właśnie pod tym względem testuje sobie te gry. Nie patrze na ilość torów, czy na możliwości konfiguracyjne. Po prostu – siadam i jadę. Opisuję, co czuje z tej jazdy. No i wieczorem siadam znowu do GTHD. Zobaczymy, jak teraz mi się będzie ona widzieć, po tych wszystkich rFactorach i GTR’ach 🙂

  31. Zaluje ze nie moge tego GTHD sprobowac, no a PS3 kupowac nie bede tylko dla jednego dema (bo to jeszcze nie jest w sumie pelna gra). Czy tam jest widok z kabiny? Imo miedzy innymi to, ze widok jest ograniczony sprawia, ze jest bardziej realistycznie (w samochodzie mamy przeciez tak samo). Daj znac jak powrot do GTHD po przygodach z innymi tytulami ;)Pozdrawiam

  32. No i jest różnica – OGROMA. Przykro mi, ale GTHD rozwala wszystkie doznania. Ciekawe jest to, że grając na padzie wydaje się, że w grze symulacja jest średnia. Natomiast po podłączeniu G25 sytuacja zmienia się diametralnie. Naprawdę, dopiero po kilku dniach jazdy w powyższych grach można docenić „next genowość” zachowania się kierownicy w GTHD. W tej chwili jedynie GTHD daje feeling porównywalny z jazdą prawdziwym samochodem. Czyli to co w tym wszystkim najprzyjemniejsze. To co jest też dobre, to to, że po prostu wpinam kierownicę i jadę. Zero ustawiania, wybierania sterowania, etc. Owszem – są opcje, ale to raczej dla tych, co chcieliby coś ponad standard pozmieniać. Przecież jak kumpel przyjedzie do mnie Ferrari, to nie zaczynam od konfigurowania sił, kątów skrętu, pracy sprężyn etc. Wsiadam, zapinam pasy i skupiam się na odczuciach, na przyjemności prowadzenia samochodu. Takie jest właśnie GTHD. Zamiast skupiać się na kwestiach mechaniki, czy fizyki – tu mam możliwość skoncentrowania się nad samym prowadzeniem i doskonaleniem umiejętności, które są naprawdę zaskakująco bliskie rzeczywistości. Jeżeli ktoś kocha jazdę samochodem, ma duże LCD, niech się nie zastanawia nawet sekundy. GTHD + PS3 jest dla mnie w tej chwili totalnym nr 1 w temacie rozrywki. I co z tego, że jest jeden tor? Zupełnie to nie przeszkadza, wręcz przeciwnie – wreszcie, zamiast co 5 min zmieniać tor, czy samochód – wybrałem sobie konkretną furę i trenuję. Zacząłem czerpać przyjemność z czegoś, czego już w grach dawno nie widziałem. Na razie nie tęskno mi za pełnym GT5. Boje się, że znowu zamiast jazdy miałbym „oglądanie” gry poprzez ciągłe zmienianie torów, samochodów, etc. To jedyny zestaw który mogę rekomendować z czystym sumieniem. PS. Sporo mi dały ostatnie lekcje jazdy w GTR2 🙂 Dzięki temu kolejna sekunda do przodu. Planuje przerobić cały kurs jazdy z GTR2 – jest bardzo przydatny. W GT5 też pewnie zobaczymy takie szkolenia.

  33. I jeszcze info – NIE KUPUJCIE NA BOGA NFS CARBON na PS3. Tragedia, śmieć, etc. Poprzedni NFS w wersji na X360 jest o niebo lepszą grą. Carbon na PS3 załamuje we wszystkich aspektach – grafika, gameplay, sama jazda. No dnoooo – totalne. Rozpisują się, że wspiera G25 – no i co z tego? Sa biegi, jest sprzęgło. Ale sposób w jaki jest zrealizowana ta obsługa woła o pomstę do nieba. Szkoda, bo mogło być ciekawie.

  34. przekonales mnie, PS3 zamowione. . . DPF i Wireless jak mowilem na sprzedaz – jak bedzie mamona z tych dwoch zamawiam G25. a jak nie bedzie jak mowisz bede bomby slal 😉

  35. „Ciekawe jest to, że grając na padzie wydaje się, że w grze symulacja jest średnia. „Jak odpaliłem RBR na klawiaturze po długim graniu na kierownicy to wydawało mi się, że to arcadówka :DRBR pomimo swojego wieku w moich odczuciach jest nadal niesamowitą grą. Mogliby wreszcie wziąć się za robienie kontynuacji. :/

  36. Cherub – przypominam się z opinią 🙂 Jak się jeździ z kierownicą? Ja ostatnio wyjeździłem 47 miejsce w europie. Nice 😉

    • Cherub – przypominam się z opinią 🙂 Jak się jeździ z kierownicą? Ja ostatnio wyjeździłem 47 miejsce w europie. Nice 😉

      a no mam i gram 🙂 w tej chwili jezdze na DFP Logitecha. . . zmiana pewnie niebawem ale juz DPF daje ogromna frajde. . . wczoraj wyjezdzilem 171 miejsce wiec nie jest najgorzej a i tak rekordow nie bilem tylko sie zapoznawalem z autkiem (Corolla)mnie to tylko zastanawia na jakich grasz ustawieniach? ja wylaczam „udogodniacze” i biegi na manual, ciezko tylko tam cos zwojowac efektownegopoprobowalem troszke sie poslizgac ale konczy sie zawsze tak samo – na bandzie badz w rowie 🙂 jakie opony do slizgania?na ustawieniach kierownicy jaka ustawiasz sile FF? u mnie bylo defaultowo na strong ale czasem mam wrazenie, ze to moze byc nieco za duzo ;)btw. swietnie jezdzi sie Lotusem – az replay zapisalem co by Zonie pokazac :)ogolnie wrazenia sa bardzo pozytywne, jezdzi sie po prostu rewelacyjnieno i jak pokazal sie PS3 to nie mozna bylo obejsc obojetnie obok MotorStorma, ktory choc z innej bajki to zrobil na mnie niesamowite wrazenie swoja dynamika

  37. Cherub, ja nic w ustawieniach nie dotykałem. Dla mnie jest perfekt. Miejsce już mam jakoś 20, więc się czegoś tam się uczę. Jeżdżę tylko Mitsubishi IX GSR’05. Dobrze go czuje, lubie 4×4. Poza tym, nie mam tyle czasu, żeby poznawać każde auto. W GTHD odczucie siły FF i wszystkich innych jest zależne od samochodu. Zupełnie inaczej czuje i zachowuje się kierownica w przednim napędzie i w 4×4, czy tylnym. Niesamowite wrażenie. Śmiesznie jest w przednim szczególnie, dajesz gazu i czujesz, jak kierownica się „uwalnia” ciągnąc samochód. Super. Wspomagacze oczywiście wyłączone, skrzynia manual. Opony rajdowe R3.

  38. http://gt. hobby-site. com/O jezusiku – zwalili mnie w Europie na 33 miejsce. Skandal. Znowu będę musiał jutro maszynę z garażu wyprowadzić. Moje parametry z rankingu:331’14. 880Jesion05/13 15:46MT OFF 0 R3-R3To ranking europejski z ostatniego tygodnia. Żeby wejść do pierwszej 100 All Time Worldwide muszę ujeździć jeszcze sekundę. Niby mało, ale na tym poziomie to jak nierealne. . . 1001’13. 874quietmove04/29 17:40MT OFF 0 R3-R3Dla porównania pierwsze miejsce:11’12. 492holl0104/29 05:21MT OFF 0 R3-R3To już czyste SF.

  39. Ważna uwaga, bo możesz tego nie wiedzieć. Rankingi wyświetlane przez grę są lokalne (europa) i do tego tylko tygodniowe. Więc jak grasz w niedzielę, to możesz mieć wysokie miejsce. Jeżeli chcesz sprawdzić ogólne rankingi z całego świata to tylko pod podanym przeze mnie adresem.

  40. dzieki za info i linki – wiedzialem, ze czasy sa z tygodnia ale nie wiedzialem, ze to tylko regionalne. No tym bardziej zes mnie pocieszyl ;)Ja mam podobnie z czasem wiec tez przykleilem sie do jednego autka – jak na razie stuningowana Mazda Eunos Roadster ’89 – wyjezdzilem 51sza pozycje w tygodniowym. Nie jest za szybka i lepiej mi wyczuc trase, jak juz bedzie niezle to przesiade sie na cos szybszego. Co do czasow to ja w ogole nie wiem jak inni to robia ! Ja tam cos wyjezdze i powolutku poprawiam o 0. 3 – 0. 5 sek, nagle widze ranking a tam wymiatacze maja czas o 7 sek lepszy ! Przepasc. Jak ogladam replay to widac, ze przejazd jest niemal idealny – duuuzo treningu zeby sie w ogole zblizyc. No ale przynajmniej jest o co walczyc.

Skomentuj Cherub Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here